Gjest gjreo9983gsdg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei! Har en del spørsmål om virus/bakterie smitte og morsmelk. (Kan kanskje ikke stille så mange spørsmål på en gang, så de viktigste kommer først…) Jeg har en liten gutt på akkurat 5 mnd. Vi besøkte en småbarnsfamilie der alle var veldig forkjølet. Noen dager senere ble lillegutt også forkjølet. Det utviklet seg til bronkitt, og jeg synes så synd på den lille kroppen som må streve med slim og snørr… Selv ble jeg ikke forkjølet samtidig. Men nå en uke senere kjenner jeg det, så jeg har vel blitt smittet av lillegutt igjen. Lillegutt har blitt fullammet siden fødselen. Jeg har lært at morsmelken beskytter babyen mot virus som jeg selv har hatt. Jeg synes det er rart at bare babyen ble smittet av den forkjølte familien og ikke jeg. Hvis vi ble smittet samtidig kunne babyen fått glede av virus antistoffer fra meg mye raskere slik at han kanskje ikke ble så dårlig. Derfor lurer jeg på i ettertid: 1. Hvis lillegutt allerede har vært i veldig nærkontakt med smitte og sannsynligheten er stor for at han blir smittet… Er det ikke like greitt at jeg også sikrer meg smitte så fort som mulig, slik at jeg raskere kan overføre antistoffer mot viruset til babyen? For hvis babyen først er smittet blir jeg vel smittet av babyen igjen uansett. Da er det vel bedre å bli smittet samtidig? Så kan det være lurt av meg å ”sikre meg” smitte ved f.eks å få den forkjølte til å slikke på en skje som jeg deretter slikker på? 2. Morsmelken overfører mine antistoffer mot virus til babyen. Gjelder det samme for bakterier? 3. Når tid begynner kroppen min å lage antistoffer til å bekjempe viruset? Med en gang jeg blir smittet, eller først når forkjølelsen bryter ut? 4. Hvis babyen blir smittet av en virusinfeksjon som jeg allerede har hatt og blitt bra igjen av, vil babyen da bli helt symptomfri eller vil han bare få en mildere versjon? 5. Mange arbeidsplasser vasker hender og leker med sprit for å forebygge spredning av virus. Kan virus og bakterier overleve på ting eller hender som har tørket? Hvor lenge varer spritens virkning? Hvis jeg har vasket hender eller ting med sprit og så bruker hendene / tingene igjen, vil virus og bakterier dø fordi jeg allerede har sprit på hendene, eller må jeg tilføre ny sprit for hver gang jeg kommer i kontakt med bakterier og virus igjen? 6. Når babyen begynner å spise fast føde i tillegg til morsmelk, vil han bli mindre beskyttet da siden han får mindre morsmelk, eller betyr det ikke hvor mye og ofte bare han får seg en skvett hver dag? Med vennlig hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg har lest ditt lange innlegg og tenker umiddelbart at du gjør deg selv en stor tjeneste ved å tenke mindre på bakterier og smitte. Nå i disse forkjølelsestider finnes det smitte og bakterier og virus overalt, vi greier ikke å unngå dem uansett hvor mye vi vasker og spriter oss. Og det er slik at i en familie kan tre familiemedlemmer ligge nedsyltet i forkjølelse mens den fjerde holder seg frisk. Likeledes kan en bli syk og ikke de andre. Hvor syk man eventuellt blir vet man heller ikke. Noen får feber og blir kjempedårlige, mens andre snufser bare litt. Når det gjelder babyer må de igjennom endel forkjølelser for å bygge opp et sterkt immmunforsvar. Når mine tre var små var de syke både titt og ofte, men nå er de store og knapt syke i det hele tatt. Uansett hvilke forhåndsregler vi tar med tanke på smitte, greier vi ikke holde oss 100% friske et helt liv. Amming beskytter mot infeksjoner, men det betyr ikke at småen ikke kan bli syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det var mange spørsmål. :-) Det tar ca 14 dager før effektiv antistoff produksjon. Både du og babyen ble sikkert smittet- men du har utviklet immunforsvar og ditt immunforsvar tok seg av smitten. Immunforsvar er mye mer enn bare antistoff produksjon. Babyen har sitt immunforsvar under utvikling og var mer mottakelig og forkjølelsen brøt ut. Det at babyen ble syk- er faktisk god stimulering av immunforsvaret. Og babyen får til og med hjelp fra deg til å bekjempe infeksjonen- i form av morsmelken. Den forkjølelsen du brygge på nå- _kan_ være forårsaket av et annet virus. Du lager antistoffer mot virus og visstnok til en viss grad også mot noen bakterier. babyen nyter godt av dette. Morsmelken bevarer sine gode egenskaper selv om barnet begynner med fast føde. Morsmelken inneholder enzymer som bidrar i nedbryting av den faste føden. Ergo er morsmelk i forbindelse med introduksjon av fast føde meget gunstig. Det blir skånsom innføring av fast mat. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 En ting til.... bakterier og virus er noe barn og voksne _skal_ komme i kontakt med.... Det stimulerer til godt immunforsvar til "riktige ting". Leste på DOL at det feks var sunt å spise jord nettopp for å eksponeres for bakterier. Dette får immunforsvaret til å jobbe mot jordbakterer og ikke feks ufarlige ting som støv. Tror artikkelen sa at dette var forebyggende mot astma. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg er enig med Onsdag - ikke tenk så hardt på dette med bakterier og virus. De bakterier vi omgir oss med til daglig skal vi ha i og på oss. Noe sykdom må de fleste av oss regne med selv om det er ubehagelig der og da så trengs det for å bygge opp immunforsvaret. Også småtasser blir syke fra tid til annen, ikke annet å gjøre med det enn å lindre så godt som mlig for dem. Å slikke på samme skje som syke folk for å få smitten før babyen er hysteri helt ute av alle proporsjoner synes jeg. Du kan heller prøve å holde deg selv frisk så du kan ta best mulig vare på babyen om den blir syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen meg igjen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei igjen og takk for svar alle sammen! Jeg trodde at antistoffer fra morsmelken var like bra til å stimulere immunforsvaret hos babyen som at babyen skal bli syk og lage antistoffer selv. Men det stemmer kanskje ikke? For da synes jeg absolutt det er verdt å slikke på en "forkjølt skje" for å hjelpe babyen litt jeg da... (; Men jeg er helt med på at det er bra med bakterier, jord og skitt for å styrke kroppen og forhindre allergi. Og sprit har vi ikke her i huset, bare på jobben min. Bare lurer på hvordan alt virker egentlig. Og er det sånn at jo flere forkjølelser desto bedre?Tenker på alle barnehagebarna som får dren i øret i dag... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei, Barnet blir født med de samme antistoffer som moren har. Og disse antistoffer gir da beskyttelse mot de virus og tildels bakterier som du har beskyttelse imot. Til en viss grad blir tilsvarende beskyttelse overført også med morsmelken. Men beskyttelsen er ikke absolutt. Ved en kraftig smittepress (mye virus eller bakterier) kan babyen allikevel bli smittet og morsmelk gir ikke på noen måte absolutt beskyttelse. Selv ikke om du har vært smittet med de aktuelle virus. Jeg tror det er lurt å forsøke å unngå å bli smittet (jeg mener for deg, moren) . Det at du kan overføre antistoffer til ditt barn er en usikker forsvar, og det er viktigere at du forblir frisk det er det beste forsvar. Prinsipielt gjelder det samme for bakterier også men andre faktorer (enn antistoffer) spiller viktigere rolle i forsvar mot bakterier en mot virus. Det tar i alle fall ca 10 dager, eller mer etter smitte før din kropp lager antistoffer. Det er også en viktig faktor å tenke på. Som sagt, gir ikke morsmelk noe sikker beskyttelse mot en infeksjon, selv om du har gjennomgått iknfeksjon. DSitt poeng med håndhygienen er meget viktig. Ved skikkelig såpevask fjerner du det meste av bakterier og virus. Sprit virker tilsvarende, men ingen av delene fjerner mikrobene 100%. For å oppnå en nær full fjernelse av mikrober må du utføre en sk. kirurgisk håndvask med skrubb og vask og sprit ofev flere monutter. Selvfølgelig kan hendene bli reinfisert igjen, slik at selv en meget skikkelig gjennomført vask ir ikke langvarig og ikke ab solutt effekt. Etterhvert modnes barnets immunapparat og barnet er bedre i stand til å forsvare seg selv. Det skjer etter flere måneder, og sammenfaller vel med at barnet får andre næring også i tillegg til morsmelk. Fra den tiden spiller egentlig morsmelk mindre viktig rolle som smitteforebyggende faktor. Men god næring er det fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324635-infeksjoner-og-morsmelk/#findComment-2698879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.