Gå til innhold

Dårlig tannemalje 6-åring

Anbefalte innlegg

Gjest vannmann 75

Hei. Jeg har ei jente på 6 år som var hos tannlege i går. Der fikk jeg fortalt at hun har veldig dårlig emalje på de nye jekslene (6årsjekslene?) på begge sider, men verst på venstre side oppe og nede. Dette har da ført til at hun har hull i begge på venstre side, der hullet nede var veldig stort. Også hull på den oppe på venstre side, og nede på høyre side. Hun skal tilbake 20. mars for å fylle ett eller to hull. Tannlegen sa at vi må komme tilbake hver 3. mnd og legge på sånn flytende fluor, for på den måten prøve å forhindre at det blir så mye hull. Jeg ble ordentlig lei meg for alt det tannlegen sa om tennene hennes, og ser for meg år framover med masse plager for jenta mi.... Tannlegen kunne heller ikke garantere at de andre nye tennene som kommer senere ikke var sånn de heller, men hu sa ingenting galt om de nye framtennene i underkjeven, så de er sikkert bra. Hun spurte meg om jeg hadde brukt penicillin under svangerskapet eller om jenta hadde fått mye penicillin mens hu var lita, for det kunne skade de permanente tennene mens de var under utvikling i kjeven.... Jeg tok ikke noen medisiner under svangerskapet, men jenta mi var mye plaga med ørebetennelser da hu var ganske lita så hu fikk nok en del doser med penicillin. På grunnlag av det håpte tannlegen at det kanskje bare var de tennene som var i utvikling mens hu fikk medisinene som var skada..... Huff, dette ble langt og kanskje uoversiktlig, men jeg ble skikkelig lei meg og deprimert over framtidsutsiktene hennes, og lurer veldig på hva vi evt kan gjøre for å minske sjansene for hulldannelse, bortsett fra det åpenlyste som å pusse tenner og unngå søtsaker og bruke fluor. Noe som vi forøvrig allerede gjør, og alltid har gjort!!! Hva tror du om åssen dette blir framover, og hva er sjansene for at de andre tennene hennes er skada også?? Jeg hadde jo selv sett at, og prøvd å pusse vekk, de nye tennene på venstre side var veldig gule, men de nye framtennene hennes nede er ikke slik. De har vanlig farge. Håper noen kan svare meg, og gjerne opplyse meg litt om dette temaet, da jeg er rimelig fortvila over dette her... Ps: storebroren har ikke dårlig emalje

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324723-d%C3%A5rlig-tannemalje-6-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...