Gå til innhold

HPV - Endetarmsåpningen

Anbefalte innlegg

Gjest Mann28Aar

Hei. I juni i fjor oppdaget jeg noen vorter på penis. Etter å ha gjort en del research, skjønte jeg at det var snakk om HPV. Videre undersøkelse viste at det egentlig ikke er noen kurer for dette, men at det finnes laserbehandling og andre alternativer for fjerning. Imidlertid ville vortene forsvinne av seg selv etter et halvt års tid +-. Jeg valgte derfor å bare vente og se om de ville forsvinne. Det gjorde de i jula. Imidlertid fikk jeg meg en negativ overraskelse da jeg var i Egypt for et par uker siden. Etter en dagsutflukt i varmen hvor jeg hadde på meg olabukser og det dermed var ganske klamt, oppdaget jeg en voldsom oppblomstring av vorter i endetarmen. Denne gangen var det snakk om flere titalls. Jeg er ikke homofil, eller har analsex på noen måter, så jeg ble ganske satt ut av dette, men ytterligere research på nett viste at dette faktisk kan skje. Det jeg lurer på er: Kan jeg vente til de forsvinner av seg selv denne gangen? Vil de forsvinne av seg selv på samme måte? Det er ingen smerte involvert, men det er som nevnt meget stor ansamling av vorter denne gangen. Går ikke til lege med dette med mindre det er nødvendig, men må man så må man..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324757-hpv-endetarms%C3%A5pningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

HPV eller human papillomavirus har flere typer. Noen av dem, kalt også vortevirus smitter i første rekke genitalia, både hos kvinner og menn. De overføres også i stor grad, men ikke utelukkende, ved genital kontakt.

Det er riktig som du tror at det ikke finnes noe egentlig kur som fjerner viruset helt. Symptomene kan behandles, bl.a. ved frysebehandling, laser eller medikamentelt. Men viruset forblir i organismen latent, dvs. sovende i cellene omkring kjønnsorganene. Hos mange , som bærer viruset forblir dette latent, uten symptomer for resten av livet. Hos andre blir viruset aktivert, ofte hos noen og sjelden hos andre. Vi vet egentlig ikke hva som kan virke aktiverende. Temperaturforandringer (som hos deg) kan være en faktor, infeksjon med andre mikrober kan også virke aktiverende. Det er meget vanlig at symptomene, dvs. vortene, forsvinner etterhvert, men det kan ta lang tid av og til. Det er ikke usannsynlig at de kan være plagsomme hvis det er mange av dem og er ved endetarmen. Hvis de er plagsomme kan du sannsynligvis avkorte symptomene ved behandling. Hvis ikke kan du se det an og de vil ganske sikkert forsvinne etterhvert

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...