Gå til innhold

langvarig svimmelhet

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten29

hei. Jeg er ei jente på 28 år som fikk en liten sønn for 8 mnd siden. Svangerskapet og ikke minst tiden i forkant var upåklagelig, problemene startet nesten umiddelbart etter gutten var født. 6 uker etter fødselen fikk jeg et skikkelig migreneanfall, og 1 uke i etterkant begynte svimmelheten som jeg i ettertid er så plaget med. Den er av typen nautisk, men er jeg skikkelig sliten og trøtt så er den også karusellignende..Den nautiske svimmelheten er der konstant, mer eller mindre hele tiden, men oppleves mye mindre på morgenen/formiddagen når jeg er mer eller mindre uthvilt... Den er der uavhengig av om jeg sitter eller ligger, men merkes faktisk mindre dess mer jeg er i bevegelse.. Den plager meg absolutt ikke når jeg kjører bil f.ex...Men kan bli utrolig ør hvis jeg har bølgende sjø i sidesynet, eller f.ex et tv som står på...Har vært hos legen min utallige ganger i løpet av høsten, jeg var fryktelig redd for at det kunne være MS men dette har han utelukket. Har tatt masse blodprøver, jernlager, B-12, stoffskiftet osv men finner ingenting. Har vært på CT, MR, og hos ØNH spesialist(overlege). Han mener dette kan være psykosomatisk betinget og at det forhåpentligvis går over av seg selv... Han mente det ikke var grunnlag for å sende meg til Balanselaboratoriet i Bergen, fordi om jeg var veldig uenig med ham...Jeg har også vært hos psykolog en periode i høst da angsten min for sykdom nesten tok overtaket på meg...Men samtalene hjalp ikke på svimmelheten...dette går utrolig mye ut over livskvaliteten min! Har noen punkter som jeg tror kanskje kan ha noe å si for plagene mine; Migreneanfall ved stress, hatt siden jeg var ca 12 år.. Etter fødselen har jeg hatt enormt mye indre uro/bekymringer og stress/spenning i kroppen.. Har veldig vonde ryggmuskler, stiv nakke spesielt på morgenen. Sterk angst for sykdommer, spesielt kreft..har alltid vært veldig redd for å få alvorlig sykdom, men disse følelsene ble mye sterkere etter jeg fikk gutten.. Har vært hos kiropraktor men dette hjalp ikke! Har til vanlig blodtrykk på 110/65. Har hatt lange perioder med svimmelhet to ganger tidligere, da jeg var 12 og 20 år gammel, dette gikk over av seg selv den gangen, men nå har det vart en del lenger.. I tiden etter fødselen så har jeg hatt en uggen "sykdomsfølelse" eller hvertfall en følelse av å ikke være meg selv, dette har jeg i ettertid slått meg til ro med at sikkert var/er hormoner, for dette er sakte men sikkert blitt litt bedre...I tillegg til dette og svimmelheten så blir jeg aldri skikkelig uthvilt om jeg så sover 10 timer... Skal veldig lite anstrengelse til før jeg plutselig bare føler meg helt utslitt, og da blir jeg også fryktelig ustødig...Det skal nevnes at ungen enda ikke sover natta gjennom, våkner alltid i 2 tiden på natta og skal ha mat, slik har det vært helt siden han var født... Men burde vel kommet meg mer ovenpå med energi etter 8 mnd? Tar Gerimax og 4 Omega 3 kapsler hver dag... Føles så håpløst når ingen kan finne ut noe, kanskje du har noen svar på hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324840-langvarig-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til videre

Selv har jeg vært plaget med svimmelhet når jeg har vært stresset. Selvom stresset ikke er til å ta og føle på, så har det vært tilstede og derfor kommer svimmelheten og følelsen av og ikke orke noe.

Du har litt å stri med, selvom det er gått 8 måneder så kan svimmelhet være ekstremt langvarig. Prøv å overse den, ta deg selv i nakken og ikke bry deg om den! Slapp av så mye du kan, prøv med avslapningsøvelser.

Ikke minst må du stole på lege når han sier at ikke noe feiler deg. Hvis du klarer det så vil du langt på vei bli kurert for svimmelheten også.

Det psykiske påvirker kroppen fullstendig selvom vi ikke ønsker det. Så du må overvinne redselen og når du blir svimmel skal du utfordre svimmelheten med å bevege deg i samme takt som den flere ganger . Det gjorde jeg og da ble jeg på en måte svimmelheten overlegen og tok kontrollen selv og jeg tror at det hjalp meg til komme meg utav min vonde spiral.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324840-langvarig-svimmelhet/#findComment-2704461
Del på andre sider

Så trist at du skulle bli så plaget ! Det kan jo godt være at kroppen er psykisk ute av lage, men har du fått sjekket nakken og skuldrene at det ikke kommer derfra ! Har du nevnt krystallsyken for legen din? Det er verdt å prøve ørelys med *krystallsykekakk* etterpå. God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324840-langvarig-svimmelhet/#findComment-2707008
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Innlegget kan dessverre ikke besvares da fagpersonen vurderte at

spørsmålet ikke er relevant for dette forumet. Brukeren blir

selvfølgelig ikke belastet for dette. Vennligst forsøk vår søk funksjon

for liknende spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324840-langvarig-svimmelhet/#findComment-2780572
Del på andre sider

Gjest Ja, dette var merkelig

Innlegget kan dessverre ikke besvares da fagpersonen vurderte at

spørsmålet ikke er relevant for dette forumet. Brukeren blir

selvfølgelig ikke belastet for dette. Vennligst forsøk vår søk funksjon

for liknende spørsmål.

???? Ikke relevant??? Hvem f... andre er det som bedre kan hjelpe og gi råd til en utslitt mamma enn en lege?

*merkelig svar*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324840-langvarig-svimmelhet/#findComment-2780577
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...