Gå til innhold

negleproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest sykkelogmosjon

Hei! Jeg prøver nå å kartlegge hvorfor jeg er ofte syk,i den forbindelse har jeg et spørsmål til hudlegen.. Det gjelder tommelfingerneglene de har i de siste årene blitt bulkete,har en tynn stripe i senter som peker utover og mange striper på tvers (ca 5 mm) fra bunn til topp. Huden rundt neglene er flisete. Spiser sunt og morsjonerer. Det er også i de siste årene jeg har slitt med formen,slapphet og småsyk er det et tegn på at jeg har noen mangler i så fall hva bør jeg testes for? Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324859-negleproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det kan komme neglforandringer dels som tegn på diverse innvendige sykdommer, mangler, kostproblemer osv. Neglforandringer kan også skyldes arvelighet eller traumer på neglsengen samt hudsykdommer rund neglroten. Slik du beskriver det, er det en mulighet at dine neglforandringer skyldes hud(eksem?)forandring rundt neglene. Det kan fremstå slik at det blir en tversstripe når hudforandringene er mest uttalt for så å bli normal negl og så en ny stripe når huden er affisert. dersom du greier å få huden til å normalisere seg omkring neglen ved bruk av fuktighetskremer, kanskje litt hydrocortisonkrem og forsiktighet med såpe og vann osv, bør neglene kunne normalisere seg. Når det gjelder evt mangler tester vi blodprosent, sink, serum jern. Evt tilskudd med multivitamintabletter samt B-vitaminer for sikkerhets kyld. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324859-negleproblemer/#findComment-2703369
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...