Gå til innhold

Er det mulig å ha et aktivt sexliv med barn i huset?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende66

Jeg og og min mangeårige kjæreste har blitt samboere. Vi har begge levd mange år alene etter våre skilsmisser. Og vi er litt undrende til hvordan vi skal leve ut vår seksualitet med huset fullt av barn. Han har hatt barna sine 50% og har delt veldig, en uke på og en uke av, også i seksuallivet. Jeg har mine barn hele tiden og de har fått med seg noe av mitt sexliv i den forstand at de ser at vi sover nakne når kjæresten min har sovet over. Men vi lurer rett og slett på: Hvordan lever folk ut sin seksualitet med barn i huset? Vi har to barn hver; mine 9 og 10 og hans 16 og 20 (eldste bor ikke hjemme lenger). Vi lurer på hva som er sunt i forhold til barna. Merker at vi har litt dårlig samvittighet om vi ligger lenge på morgenen og elsker. Blir redde for å bråke for mye osv. Beliggenheten til soverommet vårt er ikke optimalt, det er innniklemt alle barnesoverom. Vi vet ikke helt hvor mye lyd som høres gjennom veggene. Jeg har en niese som har fått nærmest angst for sex etter at moren hennes levde ut sitt sexliv offentlig med en av mennene i sitt liv. Vi er redde for å oppføre oss uanstendig overfor barna. Tar de skade av å høre oss elske? Hva får de med seg? De minste sover om kvelden/natten. Men hva er bra og hva er dårlig for dem når det gjelder voksnes seksualitet? Jeg ønsker jo også at mine barn skal få et naturlig forhold til kropp og sex. Jeg snakker en del med barna mine og vi har åpne samtaler om dette temaet. Men finnes det noen gode råd her?

Fortsetter under...

Gjest kattya

Jeg synes det er viktig at barn får et naturlig forhold til sex, og det at de vet at mamma og pappa har et sexliv er bra. Men jeg mener barn skal forskånes for å ta del i det på noe vis. At det skjer uhell og at barn kan høre noe er greit, men i utgangspunktet er jeg blant dem som mener dette lett kan bli en invadering av barn. Mitt barn er så stort at det kan og også gir uttrykk for at det plager han å høre faren og kona ha sex. Det går tydeligvis over noen grenser hos han. At det finnes sex og at foreldrene har det er derimot ikke noe problem, så lenge han slipper forholde seg til det. Selv syntes jeg at det var ubehagelig som barn å gå på min mor og min far eller å høre dem. Å vite at foreldrene har sex er en ting, men å høre det er noe annet. Selv om jeg ikke anser det som noen krise at det skjer et uhell.

Her er det nok mange meninger, men jeg mener det er viktig at en bør prøve å skille vekk eget sexliv fra barna. Har stor forståelse for at det ikke alltid er så lett, og på det området har jeg ikke noen gode råd. Jeg tror som sagt ikke at det er en stor krise at barn _vet_ at foreldrene har sex. Så lenge de holdes utenfor auditivt og visuelt..

Gro Isachsen, Sexolog

Hvordan barn reagerer på voksne ha sex, kommer mye an på hva slags fortolkningsfilter de har på det de opplever. Jeg har hatt klienter som forteller om både gode og dårlige opplevelser av å ha sett og/eller hørt foreldre ha sex.

Sex kan virke ganske skremmende fordi både kroppspråk og ansiktsutrykk, etter at begge har tent, for de som ikke har skjønt det, lett mer minner om mishandling enn bekreftelse på at noen er glade i hverandre. Det skjer lett om barn kommer uforvarende på midt i en sexakt og de ikke har sett slik før og heller ikke får forklart hva foreldrene gjør.

Det er sjelden like dramatisk å høre voksne ha sex. Særlig ikke om smaskelyder og typiske elskovslyder blandes med latter og andre godlyder.

En måte å reagere for de som uventet har blitt overrasket av barna avdramatiserer det som har skjedd alt ut fra hvor moden barna er uten at en behøver å beskrive i detaljer. For de yngste kan det holde at dere forteller at dette er de voksnes måte å leke på. En dårlig måte å reagere på er til sammenligning om barna blir ropt til for eksempel at de må komme seg ut

- noe som kan gjøre barnet redd og at det får tanke om at de har gjort noe galt. Da kan alt med sex både der og da og senere oppleves som skremmende og vanskelig.

Det kan også avdramatisere at dere gir hverandre erotiske kjærtegn også når barna ser på. At dere kysser og kryper inn til hverandre og koser mens barna er til stede, gjerne lager noen lyder, men uten å ta kosen lengere enn felles favntak på sofaen med klær på. Mange barn sier at de synes alt av kjærtegn er flaut. Andre synes det gir trygghet fordi det bekrefter at de voksne er glade i hverandre dersom de skjønner og får fortalt sammenhengen.

Uansett bør dere sette grenser for barna om at når dere trekker dere tilbake fra fellesskapet, bør de respektere deres ønske om å være alene. At de for eksempel alltid banker på soveromsdøra, bør være like selvsagt som at dere banker på døra til deres rom. Slik læres gjensidig respekt for at alle har behov for sitt private rom. Dersom barna i alle år har vært vant til å kunne buse inn på foreldrenes soverom, kan det ta en tid å få avvent dem med slike vaner. Noen må utstyre soveromsdøra med krok en overgangsperiode.

Vi har ikke hatt kveldssex de siste 6 årene. Hele sexlivet er lagt til formiddagen. Jobben gjør dette mulig. Å låse døra om kvelden kommer ikke på tale, og nick jr har det med å dukke opp når man minst venter det.

Formiddagsex er OK, det. En dusj først, og man er frisk og opplagt.

Jeg tror barn står i fare for å havne på psykforumet sammen med NHD dersom de oppdager at foreldrene har sex.

Gjest som jeg gjerne slapp :S

Jeg synes det er viktig at barn får et naturlig forhold til sex, og det at de vet at mamma og pappa har et sexliv er bra. Men jeg mener barn skal forskånes for å ta del i det på noe vis. At det skjer uhell og at barn kan høre noe er greit, men i utgangspunktet er jeg blant dem som mener dette lett kan bli en invadering av barn. Mitt barn er så stort at det kan og også gir uttrykk for at det plager han å høre faren og kona ha sex. Det går tydeligvis over noen grenser hos han. At det finnes sex og at foreldrene har det er derimot ikke noe problem, så lenge han slipper forholde seg til det. Selv syntes jeg at det var ubehagelig som barn å gå på min mor og min far eller å høre dem. Å vite at foreldrene har sex er en ting, men å høre det er noe annet. Selv om jeg ikke anser det som noen krise at det skjer et uhell.

Her er det nok mange meninger, men jeg mener det er viktig at en bør prøve å skille vekk eget sexliv fra barna. Har stor forståelse for at det ikke alltid er så lett, og på det området har jeg ikke noen gode råd. Jeg tror som sagt ikke at det er en stor krise at barn _vet_ at foreldrene har sex. Så lenge de holdes utenfor auditivt og visuelt..

''Jeg tror som sagt ikke at det er en stor krise at barn _vet_ at foreldrene har sex.''

Men man får inn enda en dimensjon når foreldrene er skilt, og mamma og/eller pappa nå deler seng med en "fremmed"... synes selv dette er en stor utfordring i hverdagen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...