Gjest romo Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg er en kvinne på 71 år som har veldige problemer med luft i magen. Jeg føler at jeg blir fange i mitt eget hjem for jeg synes det er flaut å gå ut, da jeg kan ha problemer med å holde igjen luften. Det er snakk om veldig mye luft. Jeg spiser sundt, ikke sukker og fett, jeg trener to ganger i uken. Jeg er ikke overvektig. Jeg har forsøkt å ta rensekurer, drikker biola, og har forsøkt å ta Bio dophilus for å bedre tarmbakteriene, men ingen ting hjelper. Jeg skal snart ut å reise, men jeg vet ikke om jeg kan p.g.a. dette. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg har hørt at man kan svelge en pille med et kamera for å kartlegge magen og tramsystemet. Kan jeg be fastlegen om dette? Jeg har jo fortalt dette til ham, men han gjør ikke noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325035-mageproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Biola gir meg vanvittige luftmengder i alle fall.... Jeg ville prøvd å kutte ut den og heller spise vanlig yoghurt om du vil ha det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325035-mageproblemer/#findComment-2703998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Dette høres ikke ut som noen tarm-SYKDOM, men en forstyrrelse i hvordan tarmen fungerer. Dersom du har hatt vekttap, redusert allmennform, smerter eller blod/slim i avføring bør imidlertid tarmene undersøkes. Fastlegen din bør i tilfelle undersøke på skjult blod i avføring, blodprosent/jernlager og senkning i første omgang. Undersøkelsen du nevner er avansert og kostbar, og brukes kun unntaksvis ved enkelte sykehus og av spesielle grunner. CT av tykktarm/mage vil være aktuell undersøkelse dersom du er veldig engstelig, eller fastlegen din er utrygg på om en sykdom ligger til grunn. Du nevner ikke om plagene har tilkommet eller vært økende. Prøv å finn ut av om plagene har kommet samtidig med eventuell kost-omlegging. Høres på meg ut som du kan ha et noe ensidig/spesielt kosthold. Spiser du unormalt mye luft-dannende mat ( eks kålprodukter,bønner og linser)? Eller for mye fiber? Fett er nødvendig for normal tarmfunksjon; hør med fastlegen din om hvilke fettstoffer som er bra for deg. Du bør tilstrebe regelmessig avføring; 1 gang per døgn. Alt innenfor 3 ganger per døgn og hver tredje dag er normalt. Jo mer luft, jo mindre lukt; dette kan du kanskje trøste deg med. Endel med samme problem har lært seg å slippe luften uten å lage for mye lyd. Tykktarmen er forøvrig konstruert for å rense seg selv. Kanskje opplever du luftmengden større enn den i virkeligheten er?. Stress og bekymringer øker problemet. Synes ikke du skal omlegge ditt sosiale liv på grunn av plagen. Pass på å drikke ekstra mye i forbindeles med reiser og rutine-omlegginger. Du kan lese litt her i doktoronline om irritabel tarm/colon. Mye er skrevet om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325035-mageproblemer/#findComment-2704072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.