mann57 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg er en mann som i ca ett år har vært plaget med nakkesmerter, som stråler framover fram mot øye og kinn. De første månedene bare anfallsvis, og svak murring i kinn venstre side. Etterhvert sterke smerter i perioder. Nå har jeg siden november hatt sterke smerter i nakken som starter bak øret, Kan gi stikkende smerter til ansikt og venstre arm. Kan visne vekk i venstre arm. Kan få rykninger(pga smerter) i kroppen før smertene øker på. Smertene kommer ofte til kvelden, og jeg må gå oppe om nettene, og mister hvile og nattesøvn. Jeg kan ikke legge meg ned for da øker smertene. Jeg er sykemeldt 100 %. Jeg har tatt MR og CT, det avslørte en cyste som nevrolog mener ikke har innvirkning på dette. "velavgrenset litt uregelmessig cycstisk 25x20x10mm stor ekspansjon med signalmønster CSF på alle serier oppad lateralt og litt fortil i venstre temporallapp helt an mot fissura Sylvii. " Denne systen var ufarlig i følge nevrolog. Det avslørte også forandringer fortil i virvelcorpora som godt kan være traumatisk betinget, i C6/C7 nivå hvor øvre fremre del av virvelcorpus C7 virker litt nedpresset og med litt fremoverbukning av fremre del av corpula og skiven samt ligamentum longitudinalis anterius. Det er lett skivebukning som ikke påvirker romforhold i vesentlig grad i TH2/TH3 nivå" . Jeg hadde et falltraume i 2004, falt to meter rett på nakken. Ble utsrevet fra sykehus uten påvist skade i nakken. Ble kun tatt rtg, ikke CT/MR under oppholdet. Jeg har den siste tiden gått til fysioterapeut/osteopat for å mulig oppnå bedring. Jeg bruker mye smertestillende, og ble sist uke satt på Sarotex 10 mg, inntil 3 tabletter før sengetid. Det har så langt ikke tatt smertene. Kan du ut i fra dette jeg har opplyst om, gi meg en vurdering, mulige innspill? Kan det være noe annet jeg kan prøve, jeg begynner å bli desperat. Jeg har familie og tre barn. Har søkt en del på nettet etter alternativ behandling, men så langt ikke lykkes med å finne noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325037-nakke-og-ansiktssmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det er rimelig at en nevrolog sammen med fastlege koordinerer videre behandling og utredning. Om nevrolog er tilgjengelig ved en poliklinikk eller i privatpraksis avhenger av hvor du bor. Du nevner ikke hvor i armen du dovner. Lokalisasjon vil avgjøre om det kan tilskrives de funn som er gort i nakken. En nerveledningstest ( EMG) kan gi svar på om smerten skriver seg fra ryggmerg/hjerne, eller mer perifert; nerverøtter eller klem lenger ut i armen. Funnene ved C6/C7 vil sannsynligvis gi nummenhet i kun i deler av hånden. Funnene i T2/T3 gir ikke arm-smerter. Det er heller ikke sannsynlig at hverken cysten som er beskrevet gir smerter i ansikt/kinn. Har atypisk migrene vært vurdert? Kroniskbihule-betennelse? En øre-nese-halslege bør kunne finne ut av smertene i ansikt/kinn. ØNH- legen bør gjerne også samarbeide med en nevrolog. Kanskje bør du ha smertestillende som mer direkte demper nevrologisk smerte; f.eks Lyrica eller liknende. Det er mye som kan utprøves av smertestillende, men du må ha medisiner som ikke gir avhengighet. Spesialister i smertemedisin kan tilpasse dette for deg. Videre utredning er viktig. Å finne årsak til slike smerter som du har kan arte seg som detektiv-arbeid for legene. Hør om fastlegen din kan søke raskere spesialist-hjelp gjennom prosjektet "raskere tilbake". Viktig at du får støtte underveis. Kroniske smerter kan gi depresjon og håpløshetsfølelse. Dette vil igjen øke smerte-opplevelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325037-nakke-og-ansiktssmerter/#findComment-2704086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnea72 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg har nevropatiske smerter.Har akkurat startet med lyrica,det ser faktisk ut til at jeg har god effekt av disse.Hør med legen din om du kan prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325037-nakke-og-ansiktssmerter/#findComment-2704093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.