Gjest Håperdetblirbedre Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei Jeg (31 år, normalvektig osv) fødte en jente for 5 uker siden. Hun ble tatt med tang. Nå har jeg fått et fremfall av bakre sjedevegg. Utbulingen når sjedeinngangen min, men titter ikke utenfor denne. Jeg har ikke problemer med avføring, slik jeg har forstått at mange har. Men jeg er flink med fiber. Problemet er at jeg kjenner det så godt når jeg går og står oppreist. Det føles som om en tampong er på vei ut. Eller som en liten ball som ligger i sjedeåpningen. Dette synes jeg er veldig frustrerende og plagsomt. Jeg har god kontroll på knipemusklene, men har også lest at dette ikke hjelper mot fremfall av bakre vegg. Jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut, men er veldig interessert i å slippe denne følelsen av noe på vei ut! Er redd det skal gå veldig utover mitt planlagte aktive liv. - Vil jeg kjenne dette mindre etter hvert? Når? (uker/månder/år...) - Vil selve fremfallet kunne gå noe tilbake? Evt når? Hvilke erfaringer har gynekologer med dette? - Vil ammeslutt kunne ha noe å si? - Andre råd? - Evt hvem i landet kan mest om dette? (i tilfelle jeg vil ha mer informasjon) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Operasjon. Litt venteliste, 3-4 dager på sykehuset, 4 ukers løfteforbud og så god som ny etterpå! Problemet er at du ikke bør få flere barn etter denne operasjonen, det var i alle fall beskjeden jeg fikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2704274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg synes du skal se det an til du har fått dine hormoner tilbake, dvs til du igjen har menstruasjon. Da kan forholdene ha endret seg, østrogen er viktig for strukturene i og omkring skjeden. Jeg synes ikke du skal slutte å amme av denne grunnen, da får du heller forsøke med lokal østrogenbehandling i form av ovesterin stikkpiller som kan kjøpes uten resept. Det er ikke farlig selv om du ammer. Hvis du likevel skal opereres, så er det en enkel operasjon hvor man lager skjeden noe trangere. Det kan alle gynekologer som jobber på sykehus utføre, det er et rutine-inngrep. Du kan gjerne fortsette med knipeøvelser, det er viktig å ha best mulig muskulatur i området. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2707029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg fikk det samme etter min første fødsel - gutten ble forsøkt tatt med tang, men det ble vakuum til slutt. Det gikk faktisk noen måneder før jeg oppdaget det. Ble redd for hva dette kunne være, men fastlegen beroliget meg og forklarte (slik du gjorde her). Jeg ble anbefalt å vente med operasjon til jeg ikke skulle ha flere barn. Dette var i 1999. Jeg fikk et barn til i 2001 og mitt siste i 2004. Ammet alle tre lenge, fra 14 mnd til 20 mnd. Ble operert i august 2006. Veldig fornøyd med operasjonen, og har ikke hatt noe problem med dette etterpå. Jeg prøvde å huske knipeøvelser etter fødslene, men var nok ikke så flink som jeg burde ha vært. Knip så ofte du kan, i alle fall så lenge du ammer - og så kan du jo se om det strammer seg til etter hvert. Operasjon blir sikkert ikke aktuelt før du er ferdig med å få barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2707037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håperdetblirbedre Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg fikk det samme etter min første fødsel - gutten ble forsøkt tatt med tang, men det ble vakuum til slutt. Det gikk faktisk noen måneder før jeg oppdaget det. Ble redd for hva dette kunne være, men fastlegen beroliget meg og forklarte (slik du gjorde her). Jeg ble anbefalt å vente med operasjon til jeg ikke skulle ha flere barn. Dette var i 1999. Jeg fikk et barn til i 2001 og mitt siste i 2004. Ammet alle tre lenge, fra 14 mnd til 20 mnd. Ble operert i august 2006. Veldig fornøyd med operasjonen, og har ikke hatt noe problem med dette etterpå. Jeg prøvde å huske knipeøvelser etter fødslene, men var nok ikke så flink som jeg burde ha vært. Knip så ofte du kan, i alle fall så lenge du ammer - og så kan du jo se om det strammer seg til etter hvert. Operasjon blir sikkert ikke aktuelt før du er ferdig med å få barn. Å deilig å høre at man kan leve med det! (man møter jo mest redselshistorier når man søker på internett....) Pr nå føles det helt uaktuelt å føde noen gang igjen. Men det er fint å vite at man kan bli bra. Jeg får bare være tålmodig. Selv om det er litt vanskelig å ha så langt perspektiv når jeg helst vil ha det fikset imorgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2709294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håperdetblirbedre Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg fikk det samme etter min første fødsel - gutten ble forsøkt tatt med tang, men det ble vakuum til slutt. Det gikk faktisk noen måneder før jeg oppdaget det. Ble redd for hva dette kunne være, men fastlegen beroliget meg og forklarte (slik du gjorde her). Jeg ble anbefalt å vente med operasjon til jeg ikke skulle ha flere barn. Dette var i 1999. Jeg fikk et barn til i 2001 og mitt siste i 2004. Ammet alle tre lenge, fra 14 mnd til 20 mnd. Ble operert i august 2006. Veldig fornøyd med operasjonen, og har ikke hatt noe problem med dette etterpå. Jeg prøvde å huske knipeøvelser etter fødslene, men var nok ikke så flink som jeg burde ha vært. Knip så ofte du kan, i alle fall så lenge du ammer - og så kan du jo se om det strammer seg til etter hvert. Operasjon blir sikkert ikke aktuelt før du er ferdig med å få barn. Forresten. Kan jeg spørre om hvorfor du ble operert når du ikke oppdaget det før noen md etter fødselen? Har forstått at de bare opererer pasienter med symptomer. Og man har vel ikke så mange symptomer om man ikke oppdager det før etter noen md? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2709304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Forresten. Kan jeg spørre om hvorfor du ble operert når du ikke oppdaget det før noen md etter fødselen? Har forstått at de bare opererer pasienter med symptomer. Og man har vel ikke så mange symptomer om man ikke oppdager det før etter noen md? Jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg ikke oppdaget før ca 4 mnd etter fødselen. Husker akkurat hvor det var (vi var på en liten reise) - og det var under samleie jeg plutselig kjente at noe var annerledes ennd det pleide å være. Jeg hadde hard mage, og bakre skjedevegg gav liksom litt etter på en måte da. Plagene mine var ganske store, særlig hvis jeg slurvet litt med kostholdet og fikk hard avføring. Da jeg var til undersøkelse for operasjon, var det tydelig at min slapphet var absolutt stor nok for å anbefale operasjon. Men det tok jo sin tid da.... Jeg ville ha flere barn, og jeg ammet lenge - og så prøvde jeg også å tilpasse operasjonen slik at det passet best i forhold til jobben min - var sykemeldt i fem uker. De to siste barna mine kom ved keisersnitt, slik at jeg nok hadde kunnet ta operasjonen tidligere - men det visste jeg jo ikke da... Bare spør hvis du lurer på noe mer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2709820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håperdetblirbedre Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg ikke oppdaget før ca 4 mnd etter fødselen. Husker akkurat hvor det var (vi var på en liten reise) - og det var under samleie jeg plutselig kjente at noe var annerledes ennd det pleide å være. Jeg hadde hard mage, og bakre skjedevegg gav liksom litt etter på en måte da. Plagene mine var ganske store, særlig hvis jeg slurvet litt med kostholdet og fikk hard avføring. Da jeg var til undersøkelse for operasjon, var det tydelig at min slapphet var absolutt stor nok for å anbefale operasjon. Men det tok jo sin tid da.... Jeg ville ha flere barn, og jeg ammet lenge - og så prøvde jeg også å tilpasse operasjonen slik at det passet best i forhold til jobben min - var sykemeldt i fem uker. De to siste barna mine kom ved keisersnitt, slik at jeg nok hadde kunnet ta operasjonen tidligere - men det visste jeg jo ikke da... Bare spør hvis du lurer på noe mer! Fint å kunne spørre noen med erfaring Hvordan var det for deg å være i aktivitet før og etter operasjonen? Jeg føler skjedeveggen faller enda lenger ned om jeg gjør bevegelser i vertikal retning. Håper jo at underlivet kanskje venner seg litt til de nye forholdene etter hvert og at jeg kjenner det mindre. I alle fall når jeg ikke har avføring i tarmen. Og merket du noen oppstrammende effekt etter at du sluttet å amme? Dette er jo mitt første barn. Mannen min vil i alle fall ha et til. Men dersom jeg må gå med denne følelsen i underlivet i flere år så frister det ærlig talt med operasjon heller enn barn. Selv om det kanskje høres litt rart ut. Hvordan var det for deg å vente så lenge på operasjon? Skulle jo tro det er til å leve med i og med at du klarte deg i 7 år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2710141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Fint å kunne spørre noen med erfaring Hvordan var det for deg å være i aktivitet før og etter operasjonen? Jeg føler skjedeveggen faller enda lenger ned om jeg gjør bevegelser i vertikal retning. Håper jo at underlivet kanskje venner seg litt til de nye forholdene etter hvert og at jeg kjenner det mindre. I alle fall når jeg ikke har avføring i tarmen. Og merket du noen oppstrammende effekt etter at du sluttet å amme? Dette er jo mitt første barn. Mannen min vil i alle fall ha et til. Men dersom jeg må gå med denne følelsen i underlivet i flere år så frister det ærlig talt med operasjon heller enn barn. Selv om det kanskje høres litt rart ut. Hvordan var det for deg å vente så lenge på operasjon? Skulle jo tro det er til å leve med i og med at du klarte deg i 7 år? 'Hvordan var det for deg å være i aktivitet før og etter operasjonen? Jeg føler skjedeveggen faller enda lenger ned om jeg gjør bevegelser i vertikal retning.'' Hvis jeg skulle løfte tungt eller hoppe, mener jeg å huske at jeg kjente at skjedeveggen ble presset utover ja. ''Og merket du noen oppstrammende effekt etter at du sluttet å amme?'' Nei - jeg har ikke tenkt på at ammingen hadde noe å si - men jeg ble jo gravid igjen bare 2-3 mnd etterat jeg hadde sluttet å amme. Tror nok at det ble verre etter jeg fikk andremann enn da jeg bare hadde fått et barn, og at det kanskje var først da at det ble virkelig et problem. Jeg ammet nr 3 fra hun ble født i mars 04 til hun var 20 mnd i desember 05. Mener å huske at jeg var til utredning for operasjon i november-desember (altså mens jeg fremdeles ammet litt). Ble henvist til operasjon, og fikk inkalling i mai 06, men pga at det passet dårlig for meg på jobben å være borte da, ble den utsatt til august 06. ''Dette er jo mitt første barn. Mannen min vil i alle fall ha et til. Men dersom jeg må gå med denne følelsen i underlivet i flere år så frister det ærlig talt med operasjon heller enn barn. Selv om det kanskje høres litt rart ut.'' For min del var de årene med problemer absolutt verdt det å få flere barn!!!! Det du kunne ha snakket med lege om, var om du kunne fått keisersnitt etter å ha gjennomført en operasjon - da vil trolig ikke et nytt svangerskap ha så mye å si for problemene du har. ''Hvordan var det for deg å vente så lenge på operasjon? Skulle jo tro det er til å leve med i og med at du klarte deg i 7 år?'' Ja - det var jo til å leve med. Var ikke plaget hver eneste dag, men lærte meg jo til å leve med det. Måtte prøve å spise fiber og drikke mye vann, og ha god tid når jeg skulle på do..... Jeg kunne jo har gjort det tidligere, pga de to keisersnittene, men jeg var så opptatt med svangerskap og amming i så mange år :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2710377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håperdetblirbra! Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 'Hvordan var det for deg å være i aktivitet før og etter operasjonen? Jeg føler skjedeveggen faller enda lenger ned om jeg gjør bevegelser i vertikal retning.'' Hvis jeg skulle løfte tungt eller hoppe, mener jeg å huske at jeg kjente at skjedeveggen ble presset utover ja. ''Og merket du noen oppstrammende effekt etter at du sluttet å amme?'' Nei - jeg har ikke tenkt på at ammingen hadde noe å si - men jeg ble jo gravid igjen bare 2-3 mnd etterat jeg hadde sluttet å amme. Tror nok at det ble verre etter jeg fikk andremann enn da jeg bare hadde fått et barn, og at det kanskje var først da at det ble virkelig et problem. Jeg ammet nr 3 fra hun ble født i mars 04 til hun var 20 mnd i desember 05. Mener å huske at jeg var til utredning for operasjon i november-desember (altså mens jeg fremdeles ammet litt). Ble henvist til operasjon, og fikk inkalling i mai 06, men pga at det passet dårlig for meg på jobben å være borte da, ble den utsatt til august 06. ''Dette er jo mitt første barn. Mannen min vil i alle fall ha et til. Men dersom jeg må gå med denne følelsen i underlivet i flere år så frister det ærlig talt med operasjon heller enn barn. Selv om det kanskje høres litt rart ut.'' For min del var de årene med problemer absolutt verdt det å få flere barn!!!! Det du kunne ha snakket med lege om, var om du kunne fått keisersnitt etter å ha gjennomført en operasjon - da vil trolig ikke et nytt svangerskap ha så mye å si for problemene du har. ''Hvordan var det for deg å vente så lenge på operasjon? Skulle jo tro det er til å leve med i og med at du klarte deg i 7 år?'' Ja - det var jo til å leve med. Var ikke plaget hver eneste dag, men lærte meg jo til å leve med det. Måtte prøve å spise fiber og drikke mye vann, og ha god tid når jeg skulle på do..... Jeg kunne jo har gjort det tidligere, pga de to keisersnittene, men jeg var så opptatt med svangerskap og amming i så mange år :-D Heisann! Bare vile si at nå er jeg faktisk operert for fremfall av bakre skjedevegg. 5 dager siden. Jeg var ikke sydde sammen ordentlig og gikk rundt med en diger rift inni skjeden. Det var derfor skjedeveggen falt ned. Håper jeg blir like fornøyd som deg! Føler på meg at dette skal bli bra og at jeg kan leve normalt igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2829841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Heisann! Bare vile si at nå er jeg faktisk operert for fremfall av bakre skjedevegg. 5 dager siden. Jeg var ikke sydde sammen ordentlig og gikk rundt med en diger rift inni skjeden. Det var derfor skjedeveggen falt ned. Håper jeg blir like fornøyd som deg! Føler på meg at dette skal bli bra og at jeg kan leve normalt igjen Hei! Håper at operasjonen din er blitt vellykket, og at plagene forsvinner!!! God rekonvalesens :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325060-fremfall-av-bakre-sjedevegg-utvikling/#findComment-2830100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.