Gå til innhold

lærte barna deres å lese før de beg på skolen?


smekka

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Min gutt kunne alle bokstavene tidlig, vi hadde bokserien Min første ABC, og han skjønte hvordan han skulle lese rett før han begynte i første. Han har kjedet seg fryktelig på skolen i de 1,5 årene som har gått siden da, for skolen har ikke maktet å gi ham noen utfordringer, de bare venter på at resten av klassen skal ta ham igjen...

Så ut fra min erfaring vil jeg si at det ikke er noen vits i å _øve_ på lesing før skolestart i hvertfall. Men det er dumt å holde igjen også, det kommer jo gjerne når de selv er motivert, og jeg ser ikke at det er noe særlig lurt å bremse heller.

Det beste var om skolen var klare til å ta i mot de som kunne lese også, ikke bare de som ikke kan noenting. Som eksempel på hva de sliter med kan jeg nevne at noen ikke engang visste hva et rektangel og en sirkel var og ikke kunne "sine egne" bokstaver engang, (hadde ikke gått i barnehage og ikke fått mye hjemmefra tydeligvis), mens andre som feks fra vår barnehage hadde lekt med tall og bokstaver og øvd på å skrive navnet sitt i et par år allerede da de begynte på skolen, og leste flytende fra første dag på skolen. Flertallet leste ikke, og noen sliter ennå litt. De øver ennå på "ukas ord" som kan være "og", "som", mellom" osv.

''Han har kjedet seg fryktelig på skolen i de 1,5 årene som har gått siden da, for skolen har ikke maktet å gi ham noen utfordringer, de bare venter på at resten av klassen skal ta ham igjen...''

Slik var det for meg også, da jeg begynte på skolen - men det er jo ørti år siden...

Slik skal det IKKE være i dag, og i mine barns klasser er det veldig godt tilrettelagt for de som kan å lese. Stor variasjon i leseleksene, men kanskje ikke riktig så stor forskjell på skriveleksene (mulig nivået er jevnere der).

Har du tatt det opp med læreren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å knekker, knekker, knakk, har knukket.

Dvs vi sier jo å knekka, knekke, knakk, har knokke.

;-)

''Å knekker, knekker, knakk, har knukket.

Dvs vi sier jo å knekka, knekke, knakk, har knokke.''

Vi sier å knækk - knækk - knakk - har knokke. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å knekker, knekker, knakk, har knukket.

Dvs vi sier jo å knekka, knekke, knakk, har knokke.''

Vi sier å knækk - knækk - knakk - har knokke. :o)

Å knekke - knekker - knakk - har knekki sier vi her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, her leser lillesøster på 5 år (fyllte i desember) så det suser :o)

Som mange andre lærte hun seg å skrive først - og så kom lesinga litt etterpå. Hun leser og skriver på ingen måte perfekt, men det forventes ikke heller.

Sjarmerende å finne følgende beskjed på kjøkkentavla:

"Hey mamma. Jei håpe du får en fin dag. Hilsn xxx"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til førsteklassing

Datteren min hadde knekt lesekoden noen mnd før skolestart sist høst men hadde null motivasjon for å lese... Så selv om det ikke var noen andre i klassen(10 elever) som kunne lese da de startet på skolen har halvparten tatt ho igjen og er på omtrent samme nivå som ho nå... Fram til jul var det ingen utfordringer for ho, De jobbet og jobber fortsatt med enkeltbokstaver på skola.. og hadde ei norskbok som var beregnet på de som enda ikke hadde lært lesekunsten... Det hjalp ikke akkurat på motivasjonen.. men så fikk ho ei lesebok like før jul som krever litt mer og da slo plutselig lesingen fart også... Og nå har motivasjonen økt såpass at ho uoppfordret leser små tekster ho finner rundt omkring... (skilt, avisoverskrifter o.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg synes det er temmelig irrelevant om barna lærer å lese før de begynner på skolen eller ikke. De lærer det tidlig nok uansett, og min erfaring er at leseinteresse, leseforståelse og leseferdighet henger lite sammen med hvor tidlig barna har lært å lese.

Derimot henger det i enorm grad sammen med mengdetrening og repetitiv lesing når koden faktisk ER knekt.

Hos oss kunne eldstemann knapt bokstavene ved skolestart, mens søsken har lært det før skolestart. Vi har ikke gjort noe for å stimulere annet enn å lese for barna, men yngre søsken får jo med seg hva de eldre driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Min eldste lærte seg å lese i desember året før h*n begynte på skolen. Nr to lærte det ca en - to måneder etter at h*n begynte på skolen.

Jeg vet ikke om det er spesielt hensiktsmessing at de lærer det på forhånd. Den eldste kjedet seg fryktelig på skolen i starten, og jeg måtte ha noen samtaler med læreren. Til slutt fikk jeg overtalt henne til å gi ungen ei lesebok og leselekser og da gikk det litt bedre. Dette barnet er i dag tenåring (9. klasse) og leser veldig godt.

Barn nr to hadde det veldig fint på skolen, og likte seg kjempegodt. Fikk passe med utfordringer, og jeg har aldri noen gang sett slik lykke som den dagen da h*n kom dansende hjem fra skolen og ropte inn: Mor! Jeg har lært å LESE! Dette barnet er nå snart ni år, og er også en veldig flink leser.

Min mening er at man ikke skal presse barna til lesetrening hvis de er uinteresserte, men er de interesserte så skal man ikke holde dem igjen heller. Svar på det de lurer på, og hjelp dem med det de vil ha hjelp til, men ikke mer. Eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vår knakk lesekoden som fireåring men jeg ville ikke ha vært bekymret om han ikke kunne bokstavene da han startet på skolen. Jeg er selv lærer og har nok stimulert han mye på det området men det hadde jo ikke nyttet om gutten ikke selv var interessert. Som andre her sier så ville jeg vært langt mer bekymret om han ikke var moden nok sosialt, kunne sitte i ro og tilpasse seg alle regler i skolehverdagen. I tillegg bør de være temmelig selvhjulpne i forhold til do, klær, holde orden på saker osv. Minstegutten på fire har også så smått begynt å dra i hop lyder og han kan de fleste bokstavene. For han s ynest jeg det er greitt med et lite forsprang siden han starter på skolen når han er 5,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde hun ikke. Hun kunne få bokstaver også, færre enn de andre barna fikk vi beskjed om på den første foreldresamtalen. Vi var beviste på å ikke "pushe" henne eller mase. Vi tenkte rett og slett ikke så mye på det.

Etter 8-9 uker leste hun som bare det! Etter 6 måneder var hun den flinkeste i klassen til å skrive historier på frihånd :-) Læreren mente at utviklingen hennes hadde eksplodert :-)) Hun leser også svært raskt i følge læreren.... og får med seg innholdet.

Så sånn er det med den saken......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lært at du ikke må stille slike spørsmål her på DOL? De fleste DOL-barna lærte jo bokstavene i 6-månedersalderen og leste flytende som ett-åringer! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har 2 av våre 3 barn begynt på skolen, begge er jenter, og begge leste før de begynte.

Vi gjorde ikke noe særlig for å lære dem, annet enn å følge deres interesse for bokstavene.

I tillegg har de blitt lest for hver dag siden de var rundt 4 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lært at du ikke må stille slike spørsmål her på DOL? De fleste DOL-barna lærte jo bokstavene i 6-månedersalderen og leste flytende som ett-åringer! ;o)

He he, glemte visst det en liten stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...