Gå til innhold

cellegift og amming

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg jobber på et sykehjem, og nå har vi en pasient som får cellegiftbehandling.Da jeg kom på jobb idag tidlig var jeg ikke klar over det, og hjalp henne over fra dostol til seng uten hansker.Jeg var ikke i kontakt med urinen.Har nemlig hørt at cellegift utskilles i urin i minst 2 dager etter kuren.Det er 5 dager siden hun fikk cellgift.Hun får en trippelkur som heter noe som FCV eller FC..ikke helt sikker.Bekkenet med urin stod inne på rommet mens jeg stelte henne uten lokk på, men kan det fordunste noe fra den etter 5 dager? Jeg ammer fortsatt, og det er derfor jeg ble redd etter dette,så at ikke jeg fikk noe cellegift i meg? Og så en liten ting til, Metroxate tablett, er det farlig for friske å ta i denne uten hansker? Kom til å ta så vidt i denne ved medisinutdeling.Håper på raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325141-cellegift-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan du ta helt med ro. Det er minimale mengder av denne medisinen i urin, og det er nesten kun vanndamp som "fordamper" når et bekken står i ro. At du skal ha pustet inn noen molekyler, som igjen skal komme over i morsmelken er svært usannsynlig. Å ta på en hel tablett Metotrexat vil heller ikke være fosterskadelig. Du kan gjerne snakke med dine overordnete slik at du får tilrettelagt jobb når du er gravid. Dette gjelder særlig tunge løft, og at overordnete legger tilpasser jobben at du slipper utrygghet. Snakk gjerne med fastlegen din, dersom du går rundt og engster deg mye for hva som generelt er fosterskadelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325141-cellegift-og-amming/#findComment-2707077
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...