Gå til innhold

Hukommelse problemer

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Jeg er en dame på 41 år. I perioden 2001-2004 har jeg blitt påkjørt 5 ganger i bil. 2 av de bak fra. Jeg er selvfølgelig blitt utreder på de fleste vis. Men da de ikke finner noen løsning, utover nakke prolaps og nå slitasje. Er det smerte behandling jeg lærer. Sprøyter med bedøvelse m.m. Jeg har hatt kroniske smerter i hode og nakke siden første ulykke, verre etter de andre. Forsikring nekter erstatning da jeg hadde nakke smerter med sykemelding i 1995. I de siste årene nå har jeg fått så store problemer med hukommelsen, at det er rent flaut. Og forferdelig leit både for meg og andre det går ut over. Må gi eksempler: Tannlege timer, lege avtaler og annet blir glemt slik at jeg får i gjennomsnitt 3 forskjellige avtaler før jeg klarer å få med meg at jeg har time der.Betaler regninger dobbelt opp, skjer omtrent hver mnd.Lover å ta en tlf eller komme et sted. Glemt etter minutter eller noen timer.Lærer noe nytt på jobben. glemt dagen etter, eller senere samme dag. Blir lært det om og om igjen. Men glemmer det hver gang.Dobbelt booker avtaler, husker ikke at jeg er opptatt. Jeg bruker lapper, og skriver på mobil med alarm på. Men de blir ikke lest. Har forsøkt å nevne det til min ellers dyktige fastlege, hun sier at du må jo huske de tingene some r viktige for deg? Hun vet nok ikke hvor ille det er, synes det er flaut¨å fortelle. Jeg har i tillegg fått problemer med skriving, skriver som om jeg har dysleksi. Bytter om ord og bokstaver. Og jeg kan "dette ut" midt i samtaler, hvor jeg enten blir bare sittende å stirre, eller ikke husker hva jeg snakket om. Konsentrasjonen er vanskelig. Spesielt lesing, som jeg tidligere elsket. Jeg kan informere om at jeg har noe generell angst i perioder, og har hatt depresjoner. Etter mange traumatiske opplevelser med dødsfall. Jeg er stresset, distre og noe anspent og urolig. Avslutter sjelden det jeg holder på med. Og jeg er alene om omsorgen for mine 2 barn på 10 og 18, siden faren døde i 1999. Jeg er under attføring. Men har mye utdannelse og kompetanse i arbeidslivet. Drevet eget firma, hatt mye ansvar og ledelse innen administrasjon, kontor, sentralbord etc. Jeg er også hørselhemmet og bruker mye krefter på å høre, selv med hjelemidler.Har stort sett arbeidet og studert også mens jeg ahr vært under attføring. Klarer ikke lenger ansvar på jobb, jeg "henger" liksom ikke med. Jeg aner ikke hva som har skjedd, om man kan få hode skader etter bil ulykkene, eller hvem spesialist som kan utrede dette? Har tatt Mr, vært hos Nevrolog, psykolog etc. Men en stund siden nå, og har derfor ikke nevnt det her til noen.Nå går jeg på smerteklinikk, offenltig sykehus. da smertene i hode og nakke har vært kroniske siden 2001. Må også nevne at jeg de senere årene har store problemer med å holde meg våkrn. Sovner øyeblikkelig når jeg legger meg. selv med 8 timers søvn. Må jeg legge meg en eller to ganger på dagtid, og da sove i timesvis, om ingen vekker meg. Sovner alikevel like lett på kvelden. Er alltid trøtt. Vært på søvn labaratorium for en del år siden. Den gang konstanterte de normal søvn. men anspent i søvne. Hoppet over saøvn faser og falt rett i dyp søvn.Hjelp meg, dette ødelegger livet mitt! Hvem kan finne ut av dette??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325163-hukommelse-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det første jeg tenker på er om du burde vært til en "nevropsykologisk" test. En slik undersøkelse kan gjøres hos enkelte nevrologer, eller på egne laboratorier. Undersøkelsen er omfattende, den tar flere timer. Oppgavene går på konsentrasjon, tempo, innlæringsevne og utholdenhet. Hensikten er å skille reelle hukommelsesvansker fra slitenhet/smerter eller depresjon. Man kan også skille mellom nedsatt prestasjon som skyldes tidligere hodeskader fra f.eks demens.

Kroniske smerter, ansvar for barn og kanskje lite sosial kontakt med andre voksne kan gi depresjonsfølelse og angst, særlig for fremtiden. Dette kan gi en ond sirkel. Tilrettelagt trening vil være viktig for deg. Du bør sammen med en fysioterapaut få et treningsprogram som styrker nakken, og som gir økt kondisjon. Trolig vil dette gi økt selvfølelse og kanskje også økt søvnkvalitet. Legen din bør påny utføre tester for å avdekke depresjon. Kanskje bør du en periode på 6-12 måneder prøve antidepressive medisiner. Dette kan bli en viktig drahjelp for å for å orke å komme igang med f.eks trening. Å behandle en depresjon vil ofte også minske smerte-OPPLEVELSEN. Dersom du bekymrer deg for barna dine kan du høre med hjemkommunen din om de har noe tilbud til aleneforeldre. Mange i din situasjon sliter med dårlig samvittighet, eller manglende ortk til å gjennomføre grensesetting. Det er viktig at du samarbeider godt med fastlegen din, og at denne koordinerer videre behandling og utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325163-hukommelse-problemer/#findComment-2709201
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...