Gå til innhold

Kjempedilemma... (lang)

Anbefalte innlegg

ArabianStar

Dette gjelder min mor, derfor er det ekstra trasig tema..

For en del år siden begynte hun å drikke i det små og det skjulte. Jeg kan ikke helt sette fingeren på når det begynte, siden det foregikk veldig skjult en stund. Men det er nok minst fem-seks år siden.. Hun har jo aldri vært avholds, så tror kanskje det er derfor jeg ikke helt har klart å se når det begynte for alvor..

Hun er nå 55, jeg er 26 og søstra mi 33...

Drikkingen har utvikla seg så langt at nå har det gått utover hele livet hennes. Det eneste hun har igjen nå er jobben, alt anna har hun mista.. Venner, nettverk, samboer.. Ja, alt...

Hun er sykepleier, og de har jo ganske strenge krav til både displin, hygiene osv.. Hun og søstra mi jobber sammen, og søstra mi har fått små nyss om at mamma ikke gjør en tilfredsstillende jobb. Det er ikke direkte DÅRLIG jobb hun gjør enda, men hvor lenge vil det kunne funke sånn? Må det kanskje skje en tragedie eller ulykke før noe blir gjort?

Min søster prøvde å snakke med sjefen hennes, noe som bare resulterte i bråk.. De to hadde ikke kontakt på veldig lenge, og mamma terroriserte henne på tlf og mld lenge. Til og med jeg fikk gjennomgå, men heldigvis ikke like mye. Etter dette har hun blitt helt hysterisk på å skjule drikkinga, springer vekk med drinkglasset med en gang hun ser at vi kommer.

På dette aktuelle helsesenteret hun jobber har det ofte vært episoder i helgene hvor pasienter har blitt nektet adgang fordi de var fulle.. I avisa sto det en artikkel om en gutt som de misstenkte hadde brukket armen og trengte hjelp. Han ble nektet adgang til helsesenteret fordi han hadde drukket, og drosjesjåføren måtte ringe 113 for å få hjelp. Det ble omtrent huskestue de de ankom helsesenteret, men ambulansen var heldigvis der kjapt, og gutten ble bringt til sykehus etter en stund. Dette er sånne situasjoner jeg mener er farlige, og denne natten var det mamma som var på vakt...!

Hjemme har hun masse hunder og tre katter. Hundene springer løs rundt i bygda til enhver tid, hun får den ene telefonen fra politiet etter den andre. Hun har også måttet hente hunden på lensmannskontoret, fått iallfall en bot på en hund som var løs og truet folk.. Flere hunder har blitt begjært avliva etter å ha sprunget etter sau, og en er blitt skutt på sauebeitet..

Forholdene hundene lever under er mildt sagt tragiske. Inne hos henne er det skittent og rotete. Huset er ikke vaska på fire-fem år. Huset kan godt sammenlignes med skrekk-eksempler som sendes på discovery og animalplanet.. Jeg går ikke inn dit uten sko..

Fjøset hennes(hvor hun har tre ender, en gris og to sauer) ser også mildest talt helt tragisk ut.. Jeg var der for et par dager siden og skulle rengjøre sauebingen(som heller ikke var rengjort på VELDIG lenge!). Der var det så mye møkk og flis/halm at jeg klarte ikke måkke særlig mye før jeg måtte gå ut pga stanken, og møkka va så tung og grodd fast i gulvet at d krevde virkelig sin mann for å få det løs...

Fuglene var ganske skitne og fæle, og bingen dems likedan..

Alt i alt er forholdene der så dårlige nå at dyrevernet MÅ dit på befaring.. Er jeg fæl som faktisk vurderer å snakke med mattilsynet om dette?? Jeg har tatt bilder av huset hennes nå for en stund siden, som jeg tenker at de burde sett.. Jeg var i kontakt med mattilsynet for noen år siden, men da fikk jeg bare til svar at så lenge dyrene får mat, vann og husly var det ingenting å si på det.. Mosjon, stimuli og denslags var visstnok ikke påkrevd i dyrevernloven. Derfor dro de aldri dit på inspeksjon..

Nå merker jeg imidlertid at mamma også må ha blitt skada av all drikkingen.. Hun har blitt veldig krigersk og ustabil i tillegg til at hun alltid er full. Hun drikker samme dagen som hun har jobb(hun går så å si bare nattevakter), og da rekker hun vel aldri å bli edru vel?? Hun klarer ikke å følge opp alle dyrene.. Hun har mista oversikta fullstendig for lenge siden.. Hundene står ute i bånd og bjeffer ofte hele dagen og natten(hvis hun sovner fra de om kvelden).. Jeg har måttet kjøre den ene hunden hennes til dyrlegen med lungebetennelse etter å ha ligget ute hele natten i temmelig uvær og kaldt..

Det jeg syns virkelig er grensen er at hun kjører i fylla både støtt og stadig.. Jeg misstenker hun sjøl ikke har noen som helst befatning lengre med når hun er edru og ikke. Hjernen hennes er veldig sløva ned, og hun klarer ikke å gjøre noenting annet nå enn å drikke og gå på jobb.. Samt mate hundene og sette de ut i bånd(og ta de inn).

Huset forfaller hele tiden(det er i utgangspunktet et gammelt hus), og dette syns jeg er veldig ille. I hele fjor vinter bodde hun uten vann fordi vannpumpa ikke fungerte og dermed kom det bare luftsprut ut fra krana. Nå har kloakken gått adundas, og hun kan ikke bruke toalettene på normalt vis.. Trenger jeg si hvordan badet ser ut med brukt do-papir rundt omkring??

Og for en uke siden var jeg og samboer der og hjalp henne å skru opp ytterdøra som hadde knekt av en hengsel..

Jeg prøver jo som best jeg kan å hjelpe henne, men jeg har mitt liv, snart min familie og jeg bor 7 mil unna henne. Så det blir litt begrensa det også... Har iallfall prøvd å avlaste henne litt med å ta hjem den ene hunden hennes iblandt(han som er mest krevende og tyngst å ha), men dette er det ikke sikkert jeg kan lengre når jeg får barn om to mnd..

Jeg har nå den ene hunden hennes hjemme hos meg, en aldeles nydelig Schnauzer-blanding på fem år. Men han er dessverre ødelagt. Han er nesten helt umulig å ha i et normalt hus, og sånn er egentlig resten av hundeskokken hennes også.. Hun har pr i dag fem hunder, alle av aktive og krevende raser.

Så hva gjør jeg?? Jeg vurderer nå om jeg skal be om møte med mattilsynet og fortelle om situasjonen.. Har de taushetsplikt overfor meg? Jeg vil helst slippe enda mer bråk enn det er allerede. Men samtidig ser jeg jo at dette kan ikke fortsette.. Jeg har sett på at forholdene har utviklet seg fra å være "ikke nevneverdig dårlige" til å bli fatale.. Og nå må noe gjøres.. Jeg tenker å gå til mattilsynet her i kommunen.. De er litt strengere og mer handlekraftige enn mattilsynet i hennes kommune..

Men min største skrekk er at de skal finne ut at jeg har anmeldt. For jeg vil gjerne hjelpe mamma i den prosessen, men om de sier at jeg har meldt fra, så kan jeg jo bare glemme det..

Er jeg fæl...? Finns det evt andre måter å gjøre dette på..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ArabianStar

Jeg vet ingenting om mattilsyn og dyrehold.

Men jeg synes søsteren din skulle snakke med AKAN, enten med kontakten der de jobber hvis det finnes noen, eller mer sentralt. Det er viktig at moren din får hjelp før det skjer noe som involverer pasienter.

Hva er AKAN for noe?

Ja det er jo akkurat det jeg er redd for.. Om hun i verste fall skulle gjøre noe skadelig med seg sjøl(bli syk eller noe annet), så er jeg kynisk nok til å mene at det tross alt ikke er SÅ ille som om en pasient blir ramma av en feil fra hennes side(enten det skulle være feil medisinering, feil handling/avgjørelse av feks sykdom/skade eller uansett hva) i forbindelse med jobben.

Eller at hun kjører i fylla, kræsjer og skader et menneske?

Derfor vil jeg gjerne gjøre noe.. Men samtidig vil jeg jo helst ikke miste henne......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2706810
Del på andre sider

Hva er AKAN for noe?

Ja det er jo akkurat det jeg er redd for.. Om hun i verste fall skulle gjøre noe skadelig med seg sjøl(bli syk eller noe annet), så er jeg kynisk nok til å mene at det tross alt ikke er SÅ ille som om en pasient blir ramma av en feil fra hennes side(enten det skulle være feil medisinering, feil handling/avgjørelse av feks sykdom/skade eller uansett hva) i forbindelse med jobben.

Derfor vil jeg gjerne gjøre noe.. Men samtidig vil jeg jo helst ikke miste henne......

Dette er AKAN:

http://www.akan.no/publisher/publisher.asp?id=1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2706813
Del på andre sider

Historien kan minne litt om et par tilfeller i slekta mi.

Min søster drakk, hadde samboer, jobb, hund, katt og akvarie.

Hunden ble til slutt omplassert. En av kattene beholdt hun, de andre tok samboeren med seg da hun stakk. Jobben mistet hun til slutt.

Ta kontakt med mattilsynet. Tenk på dyrene.

Ring politiet om du vet hun kjører i fylla.

Av og tilmå de miste absolutt alt før de kmmer seg opp igjen. Slik var det hvertfall med min søster.

Hun prøvde flere ganger å bli tørr gjennom behandling, men behandlingen trakk ikke inn før hun var helt på bar bakke. Hvor hun hadde mistet absolutt alt. Dyr, leilighet, samboer, jobb... Dene ene katten fikk hun beholde og ta med seg til et halvveishus etter endt behandling på intutusjon. Nå har hun vært tørr i over 12 år. Har flott jobb, egen leilighet og ny katt. :-) Den andre døde desverre av alderdom i fjor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707121
Del på andre sider

AneM1365380603

Historien kan minne litt om et par tilfeller i slekta mi.

Min søster drakk, hadde samboer, jobb, hund, katt og akvarie.

Hunden ble til slutt omplassert. En av kattene beholdt hun, de andre tok samboeren med seg da hun stakk. Jobben mistet hun til slutt.

Ta kontakt med mattilsynet. Tenk på dyrene.

Ring politiet om du vet hun kjører i fylla.

Av og tilmå de miste absolutt alt før de kmmer seg opp igjen. Slik var det hvertfall med min søster.

Hun prøvde flere ganger å bli tørr gjennom behandling, men behandlingen trakk ikke inn før hun var helt på bar bakke. Hvor hun hadde mistet absolutt alt. Dyr, leilighet, samboer, jobb... Dene ene katten fikk hun beholde og ta med seg til et halvveishus etter endt behandling på intutusjon. Nå har hun vært tørr i over 12 år. Har flott jobb, egen leilighet og ny katt. :-) Den andre døde desverre av alderdom i fjor.

''

Av og tilmå de miste absolutt alt før de kmmer seg opp igjen. Slik var det hvertfall med min søster.''

Ja, de føler det slik i allefall, men det er kanskje da starten til et nytt og godt liv begynner. Det å aksjonere så brutalt overfor sine egne er en måte å vise at en bryr seg.

Jeg tror likevel det oppleves utrolig tøft for familien også, men all ære til de som gjør det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707127
Del på andre sider

Annonse

''

Av og tilmå de miste absolutt alt før de kmmer seg opp igjen. Slik var det hvertfall med min søster.''

Ja, de føler det slik i allefall, men det er kanskje da starten til et nytt og godt liv begynner. Det å aksjonere så brutalt overfor sine egne er en måte å vise at en bryr seg.

Jeg tror likevel det oppleves utrolig tøft for familien også, men all ære til de som gjør det...

Så klart. Det å snu ryggen til en person som har problemer, kan mange ganger være mye tøffere enn å hjelpe der og da.

Men problemet med at man går inn og hjelper direkte, blir mange ganger bare som en bjørnetjeneste for den som har problemer. Den med problemer lærer aldri å stå på egne ben da.

Så det er beintøft. Man kan oppleve et veldig sinne fra den som har problemer. Fordi man ikke hjelper, fordi man lager enda fler problemer for den personen. For den som drikker, har så klart ikke problemer. Det er resten av verden som gjør at man drikker....

Jeg kommer fra en familie hvor både pappa og min søster var alkoholikere. Pappa ble aldri helt tørr, men fant en måte å leve på hvor han klarte seg med ei av de grønne flaskene som fantes tidligere. Men selv da han bodde alene, så gjemte han denne flaska bak gardinene. :-)

Min søster prøvde flere behandlinger, holdt seg tørr et år, et halvt år osv... Fikk nye sjanser av oss i familien. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kjørte mange mil for å hente henne hjem. Samboeren var der også for henne. Jobben gav henne stadig nye sjanser.

Men med egne barn, et par situasjoner som ikke var helt greie, så måtte jeg bare snu ryggen til henne. Hun fikk klar beskjed om at hun var velkommen som edru, men ikke påvirket. Det samme skjedde på jobben. Samboeren flyttet da de ble kastet ut av leiligheten. trorsøstra mi levde på gata noen dager, før hun la seg inn igjen... og denne ganga var hun så langt nede at hun så at hun måtte bruke tid.

Nå har hun som sagt vært tørr over 12 år, jobbet først en del år i en jobb hun hatet, men hun holdt ut. I dag jobber hun med de hardest rusa folkene i byen. Har stor respekt blant dem, da enkelte av dem kjenner henne igjen fra den tiden hun drakk selv...

Men du verden for noen kamper vi hadde før hun kom dit hun er nå.

Det jeg angrer på, er at jeg ikke ringte politiet da mannen tilei anna søster kjørte i fylla. Men siden han var sjåfør og var avhengig av lappen i jobben, og det var han som skaffet familien inntekt, gjorde jeg det ikke. Heldigvis kjørte han aldri på noen, eller gjorde noen skade, men han burde vært anmeldt. Selv om det hadde gått utover hele familien.

Nå klarte han ikke holde jobben likevel til slutt. Og det ble slutt mellom han og min søster, men....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707135
Del på andre sider

Hva er AKAN for noe?

AKAN er en organisasjon med fokus på rus i arbeidslivet. Den har eksistert i mange år, og det er ofte en person i bedriften som har rollen som AKAN-kontakt (akkurat som at det skal finnes et hovedverneombud). Vedkommende kan hjelpe dere videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707173
Del på andre sider

Moren din høres alvorlig syk ut, og slik hun er nå klarer hun ikke å ta vare på seg selv, dyrene sine eller jobben sin. Du gjør det eneste riktige i å varsle mattilsynet, politiet (når hun kjører i beruset tilstand), AKAN og fastlegen hennes. En eller flere av disse vil ta saken videre og sørge for at hun mottar hjelp.

Ring mattilsynet og si at du vil diskutere et tilfelle anonymt, hør med de hva de kan gjøre for å hjelpe. Om moren din ikke får hjelp og dyrene hennes dør av vanskjøtsel vil det bli politisak og det vil bli dyrt. Tenk også på hva slags liv dyrene hennes lever, det er et privilegie å være dyreeier, det er ingen rett.

Når du vet at moren din kjører beruset så ring politiet og spør om du kan få være anonym. Jeg mener ikke å legge sten til byrde, men om du vet at hun kjører i beruset tilstand og hun en dag kjører ned en unge eller kræsjer i en annen bil så vil du sitte med mye større dårlig samvittighet enn om du melder henne til politiet nå. Du prøver å hjelpe henne og når hun blir frisk vil hun forstå det.

Søk hjelp på vegne av moren din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707272
Del på andre sider

Du er fæl om du lar være å gjøre noe! Den situasjonen din mor er i er fryktlig uverdig for henne og jeg synes absolutt du skal gjøre noe.

Mattilsynet MÅ få beskjed for det som foregår er ren dyremishandling og dette må opphøre snarest.

Likeså må arbeidsgiver få beskjed så snart som mulig - hadde du ville bli stelt av en som er beruset?

Lensmannen må få vite at hun kjører rundt i fylla i hytt og pine - som en av de andre sa - den dagen hun kjører på et barn eller noen andre er det for sent å si fra.

Om mora di blir lynforbanna på deg er egentlig bare en fillting i forhold til hvordan situasjonen har blitt. Når hun har fått orden på sakene igjen, selv om det tar årevis!; vil hun forhåpentligvis se at du gjorde det fordi du er glad i henne og ville hjelpe henne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325221-kjempedilemma-lang/#findComment-2707277
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...