StSi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hei, jeg er en jente på 39 år. Da jeg var 19 år gammel fikk jeg smerter i området rundt magesekken første gang. Jeg har hatt det jevnlig en 2-6 ganger i året, noe oftere under graviditet. Det varer stort sett i et døgn, men jeg kjenner at "det kommer" 3-4 timer før og at "det sitter i". 3-4 timer etter at det verste har gitt seg. Smertene sitter ved Solar plexus og det kjennes ut som om magesekken blir oppblåst og betent. Det smerter ut bak i ryggen. Jeg må ligge helt i ro, klarer ikke å ta inn føde. De første årene gikk jeg til legen og jeg har tatt gastroskopi tre ganger. En gang mente de å ha funnet bakterier og jeg fikk en trippelvaksine. Var noe bedre et halvt års tid. De 10 siste årene har jeg ikke gjort noe for å finne ut hva det er, men smertene kommer fremdeles. Det hjelper å sove. Har prøvd å notere om jeg gjør noe spesielt før det kommer og det eneste som jeg kan se kan være en katalysator er mangel på søvn. Har du noen gode råd for hva jeg kan gjøre? Har en samboer som sier jeg bør gjøre noe med det, men jeg glemmer å gjøre det i periodene i mellom hver gang:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325251-vondt-i-omr%C3%A5det-rundt-magesekken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det er lite sannsynlig at dette er noe "farlig", i og med at du er smertefri så lange perioder mellom "anfallene". Synes imidlertid at det er rimelig med noen supplerende undersøkelser. Dette kan være enten ultralyd eller CT av magen. Gallesten og nyrestener bør utelukkes. Bukspyttkjertelen bør også undersøkes. Smerter i sistnevnte gir ofte stråling til ryggen, og smertene lindres av å ligge i ro og krumme ryggen. Synes også at fastlegen din kunne tatt et EKG ved et anfall. En sjelden gang kan årsak til slike smerter være forbigående sammentrekning av kransarterier til hjertemuskelen; såkalt spasmeangina. Årsak kan også være "sub-ileus". Dette er forbigående avklemming av "tynntarmen". Oftest er smertene av knipkarakter, og ledsaget av kvalme. Tilstanden er oftest forårsaket av arrdannelse etter tidligere kirurgiske inngrap. Prøv å finn ut som smertene har sammenheng med mens.-syklus. Dersom du ikke har vært til gynekolog bør dette gjøres, gjerne hos en gynekolog som kan ta ultralyd. Noen ganger finner man ingen sikker årsak til slike smerter, og man må lære seg å leve med det. Kanskje bør du prøve en ny kur med syreblokkerende tabletter, det høres ut som om disse har hatt en viss effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325251-vondt-i-omr%C3%A5det-rundt-magesekken/#findComment-2709209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.