Gå til innhold

Fotsopp på fingrene?

Anbefalte innlegg

Gjest Ung047

I flere år har jeg vært plaget med noe fotsvette samt sprekker og vond lukt mellom tærne. Etter samråd med fastlege har jeg kjørt 3 omganger med Lamysil, noe som har hjulpet noe. Nå lurer jeg på om jeg kan fått dette på fingertuppene også? På de ytterste flatene har huden blitt litt "tykkere og litt mer ufølsom) Jeg kan ikke se noen forandring. Når jeg trener og blir svett virker set som om fingertuppene blir seige samt lukter litt som "fotsoppen". Kan dette ha noen sammenheng med behandlingen av fotsoppen? Kan jeg hat fått overført "noe" på helsestudioet? Det er jo ikke akkurat god hygiene der på vektstenger osv. Hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325260-fotsopp-p%C3%A5-fingrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Soppinfkesjon i huden opå fingrene er relativt uvanlig i Norge, men kan forekomme og kan affisere hud og/eller negler. Som regel vil hudforandringene være ganske velavgrensete tørre flassende og neglene misfargete / hvite. Dersom du har benyttet tabletter Lamisil vil dette kunne ha virket på sopp både på hender og føtter. For meg høres det mer ut som du har tørr hud med eksemtendens på hendene, noe som også kan komme pga direkte påkjenning med vektstenger osv. Overføring/smitte av soppinfeksjoner henger mest sammen med at huden er oppbløtt ifm trening / dusjing og derfor mer mottakelig . Hos deg er det som sagt mindre sannsynlig med soppinfeksjon og du har jo allerede gjennomgått behandling for det . Synes derfor du bare skal fortstte med fuktighetskrem dessuten evt 1-2 uker om gangen med hydrocortisn krem . I tillegg så forsøke å unngå aktiviteter der huden tørkes ut og "slites" . Kan hende du må holde på med litt vedlikeholdsbehandling , men da bør du kunne være stort sett bra. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...