Gå til innhold

Sier du lilla eller fiolett?

Anbefalte innlegg

Faktisk er jo dette to forskjellige farger. Lilla har mer rødt i seg, mens fiolett heller mer til det blå. Likevel har jeg inntrykk av at fargene brukes om hverandre, og at ordet fiolett brukes mest av den eldre generasjonen, mens lilla brukes av de yngre generasjonene.

Stemmer dette? Og er det ikke, i tilfelle, litt rart?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325283-sier-du-lilla-eller-fiolett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• cathlin

5

• ekte nick

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Og hva kaller de forresten den fargen, i Jul i Blåfjell, som danner blandingen av rødt og blått? Er det lilla eller fiolett de benevner den? Eller kanskje det ikke blir nevnt noen farge??

I min verden blir rødt og blått lilla (men forbinder ikke den fargen med Blåfjell).

Annonse

For meg er det to ulike farger, som glir litt over i hverandre. Men så er jo jeg også snart steingammel.

Lilla er mørkere og dypere, og du har vel rett i at lilla har mer rødt i seg.

På Malerlinja på Kunst og håndverkskolen lærte vi i sin tid at lilla var en motebetegnelse, en parfymeribetegnelse, en vederstyggelighet ...

Det het rødfiolett og blåfiolett.

Jeg sier lilla, men da mener jeg det rødfiolette, blanda med litt hvitt.

Blåfiolett og rødfiolett er klare, sterke farger. Blander du hvitt i, blir det tett¨og - ja, noe annet.

:)

brilleslangen

Og hva kaller de forresten den fargen, i Jul i Blåfjell, som danner blandingen av rødt og blått? Er det lilla eller fiolett de benevner den? Eller kanskje det ikke blir nevnt noen farge??

der tror jeg de kalte fargen for vennskapsfarge...

selv sier jeg lilla...bruker ikke fiolett i det hele tatt annet enn om jeg leseer og det står fiolett...

Gjest Kayia

''Jeg bruker rødfiolett og blåfiolett dersom jeg snakker med fagfolk,''

Hvem regner du som "fagfolk"?

Folk med form- og fargekunnskap. Hvermansen er mer kjent med lilla og fiolett, og overfor dem bruker jeg derfor det. Ingen vits i å i snakke uten å bli forstått :)

Annonse

I min verden blir rødt og blått lilla (men forbinder ikke den fargen med Blåfjell).

''men forbinder ikke den fargen med Blåfjell.''

Husker du ikke at dronning Fjellrose, insiprert av vennskapet mellom Rødnissejenta og Turte, ga Blåfar og Blåmor i oppdrag å lage en helt nye farge til dronningens kappe, og da blandet de blått og rødt og fikk lilla? ;-)

Husker du ikke at dronning Fjellrose, insiprert av vennskapet mellom Rødnissejenta og Turte, ga Blåfar og Blåmor i oppdrag å lage en helt nye farge til dronningens kappe, og da blandet de blått og rødt og fikk lilla? ;-)

Pst.

Du har mail:-)

Gjest Elextra

Nja, det demrer kanskje litt :). Men må innrømme at jeg aldri har fulgt med på serien særlig aktivt, selv om barna mine har sett det meste av den.

Gjest Meline

Wow, for en hukommelse :o)

Eller serien på DVD? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...