Gå til innhold

Sier du lilla eller fiolett?

Anbefalte innlegg

He, he. Spørs hva fagfolka sier om den saken. For min del så har jeg et bilde av noe skjærende disney-prinsessekjoler som definisjon på fargen "rosa". Men før, i de riktig gode, gamle dagene, så fantes bare begrepet "lyserød". Og det begrepet dekket også den nyansen.

Etter min personlige oppfatning er farge på denne tallerkenen lyserød:

http://www.blueballoon.dk/site/images/images/mayol_lyserød_rumdelt.jpg

mens blomsten på dette glasset er rosa:

http://www.oecc.dk/oecc/campingudstyr/Billeder%20Marimekko%20lyserød/Lyserød%20kande.jpg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• cathlin

5

• ekte nick

5

Mest aktive i denne tråden

Etter min personlige oppfatning er farge på denne tallerkenen lyserød:

http://www.blueballoon.dk/site/images/images/mayol_lyserød_rumdelt.jpg

mens blomsten på dette glasset er rosa:

http://www.oecc.dk/oecc/campingudstyr/Billeder%20Marimekko%20lyserød/Lyserød%20kande.jpg

Den første der er jo nærmest lakserød. Den har ihverfall noe gult i seg.

Rosa/lyserød er rødt+hvitt i ymse styrkeforhold.

Gjest bikku

''som nå står som "bers" i strikkeoppskrifter '' WTF??

Et annet "fargenavn" som jeg absolutt ikke bruker i omtale av min sønns fargeblyanter, men som jeg husker vi brukte på 70-tallet, er "hudfarge"...;-) Som vi da brukte om den lyse-oransje-fersken-beige fargeblyanten;-)

Passer ikke helt å benytte det navnet nå for tiden;-)

Ja, det er sant, "hudfargen" er jo ute av bruk! Ikke som farge, da, men navnet. Og ikke er det PK lenger heller. Språkrådet burde ha tatt det som en politisk oppgave å finne et nytt, dekkende navn til fargen!

Forresten, så var den aldri lik verken fargen vi har på huden, eller fargen som var utenpå tusjen. Og språkrådet har jeg gitt opp, etter at jeg fikk en mail derfra som var så full av språkfeil at jeg følte for å melde den til dol's interne språkpoliti.

Ja, det er sant, "hudfargen" er jo ute av bruk! Ikke som farge, da, men navnet. Og ikke er det PK lenger heller. Språkrådet burde ha tatt det som en politisk oppgave å finne et nytt, dekkende navn til fargen!

Forresten, så var den aldri lik verken fargen vi har på huden, eller fargen som var utenpå tusjen. Og språkrådet har jeg gitt opp, etter at jeg fikk en mail derfra som var så full av språkfeil at jeg følte for å melde den til dol's interne språkpoliti.

Oisann - det med mailen fra Språkrådet var foruroligende! Jeg har bare gode erfaringer med mailer derfra.

Tror du det kan settes på konfo for tastefeil? *håper*

Annonse

Det er _veldig_ rart, faktisk.

Eg sier hverken lilla eller fiolett (eg er jo mann), eg sier sort eller hvit.

Blå kan du vel også si? Hvis du er opptatt av natur og biologi kan du si grønn og gul også, i hvertfall grønn. Hvis du var i finansverdenen kunne du sagt rosa.

Og hva kaller de forresten den fargen, i Jul i Blåfjell, som danner blandingen av rødt og blått? Er det lilla eller fiolett de benevner den? Eller kanskje det ikke blir nevnt noen farge??

Hva med Indigo i gullars og marianne. Ville dere sagt han var lilla, fiolett, rødfiolett, blåfiolett, eller er indigo en bestemt farge?

Gjest høstløv

Hva med Indigo i gullars og marianne. Ville dere sagt han var lilla, fiolett, rødfiolett, blåfiolett, eller er indigo en bestemt farge?

Indigo er en farge for seg selv,mer som dypblå.

Sitat: "Indigo eller indigoblått er en mørk blåfiolett farge som utvinnes fra planten Indigofera anil. Indigo er det eldste fargestoff man kjenner, og er funnet brukt i bånd hos mumier i Egypt. Naturlig indigo stammer fra Bengal i Øst-India, og navnet betyr «fargen fra India». Fargestoffet finnes også i andre planter samt i en snegleart i Middelhavet. Syntetisk indigo kom på markedet rundt 1900 og brukes i dag til farging av bl.a. dongeri.

Fargestoffet finnes også i andre planter. Før indigo-fargestoffet kom til Europa fra India ble planten vaid brukt til blåfarging.

Indigo var en av de vanskeligste fargene å fremstille syntetisk. Adolf Baeyer var den første som fikk den laget (1880), men det var først nesten 20 år senere at BASF fant en effektiv produksjonsmetode.

Som farge inngår den i fargespekteret og har bølgelengder rundt 500-520 nm. Den regnes som en av regnbuens syv farger, men trolig tatt med for å oppnå tallmagi med syv farger. I representasjoner av fargespekteret deles indigo som regel mellom blå og lilla."

http://no.wikipedia.org/wiki/Indigo

Indigo og fiolett er ikke samme farge, regnbuen består jo av ød, oransje, gult, grønt, blått, indigo og fiolett (forkortet til roggbif). Indigo er mørkere enn fiolett.

Indigo er en farge for seg selv,mer som dypblå.

Sitat: "Indigo eller indigoblått er en mørk blåfiolett farge som utvinnes fra planten Indigofera anil. Indigo er det eldste fargestoff man kjenner, og er funnet brukt i bånd hos mumier i Egypt. Naturlig indigo stammer fra Bengal i Øst-India, og navnet betyr «fargen fra India». Fargestoffet finnes også i andre planter samt i en snegleart i Middelhavet. Syntetisk indigo kom på markedet rundt 1900 og brukes i dag til farging av bl.a. dongeri.

Fargestoffet finnes også i andre planter. Før indigo-fargestoffet kom til Europa fra India ble planten vaid brukt til blåfarging.

Indigo var en av de vanskeligste fargene å fremstille syntetisk. Adolf Baeyer var den første som fikk den laget (1880), men det var først nesten 20 år senere at BASF fant en effektiv produksjonsmetode.

Som farge inngår den i fargespekteret og har bølgelengder rundt 500-520 nm. Den regnes som en av regnbuens syv farger, men trolig tatt med for å oppnå tallmagi med syv farger. I representasjoner av fargespekteret deles indigo som regel mellom blå og lilla."

http://no.wikipedia.org/wiki/Indigo

Hm. I mine opplysninger står det at den ligger på 455-424 nm. Fiolett finner man mellom 424 og 397 og blått mellom 491 og 455. Men da ligger den mellom blå og fiolett ja.

Annonse

JEg sier lilla når fargen er mørkere (rødere), fiolett når fargen er lysere (blåere). Kjenner forresten til folk som sier blå om turkis, ja til og med grønn. Det gjør meg kjempeforvirra. Men det er jo som regel snakk om nyansen.

''JEg sier lilla når fargen er mørkere (rødere), fiolett når fargen er lysere (blåere).''

Jeg har nok også tenkt litt slik, men tror kanskje ikke det er hellt riktig?

Blå kan du vel også si? Hvis du er opptatt av natur og biologi kan du si grønn og gul også, i hvertfall grønn. Hvis du var i finansverdenen kunne du sagt rosa.

''Blå kan du vel også si?''

Nei, det har Arne Bendiksen satt en stopper for.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_p1/3012709.html

''Hvis du er opptatt av natur og biologi kan du si grønn og gul også, i hvertfall grønn.''

Eg er opptatt av natur og biologi.

Men eg er lei alt det grønne (det kryr av trær her), og "biologi" har eg ikkje hatt på lenge desverre...

''Hvis du var i finansverdenen kunne du sagt rosa.''

Eg er i "den andre enden" av finansverdenen, forøvrig forbinder eg rosa med USA og Barbiedukker.

Sort & hvitt _dekker det meste-, du har "gråtoneskalaen" i mellom, tenker her på "sonesystemet" utvikla av fotografen Ansel Adams.

''''Techniques such as "burning" and "dodging", as well as the Zone System, a scientific system developed by Adams, is used specifically to "manipulate" the tonality and give the artist the ability to create as opposed to record.''''

http://www.anseladams.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=7

Han var svært opptatt av natur, men klarte seg fin med sort & hvitt... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...