Gå til innhold

Depresjon, tretthet og konsentrasjonsvansker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå blitt 27 år, noe som for ti år siden virket ganske utopisk for meg. På barne- og ungdomskolen ble jeg mobbet ganske regelmessig, noe som resulterte i at jeg ofte gikk med selvmordstanker og slet med det jeg selv i etterkant vil betegne som sosial angst, til tider slik at jeg ikke gikk ut. Mobbingen gikk over når jeg begynte på videregående med et nytt miljø og ny skole men selvmordstankene og den sosiale angsten var der fortsatt. Det har aldri vært slik at jeg faktisk prøvde å ta mitt eget liv, men jeg tenkte ofte på selvmord og at det kunne være en ”enkel utvei”. Så gikk det en periode der jeg fikk meg en grei jobb og nytt miljø igjen som gjorde at den sosiale angsten nærmest forsvant og jeg tenkte sjeldent eller aldri på selvmord. Jeg hadde mye mer energi og fokus. Deretter sluttet jeg i jobben og begynte å studere igjen. Men gjennom hele studietiden har jeg slitt med lav konsentrasjonsevne, nå er jeg på mitt siste år og konsentrasjonsvanskene begynner å bli ett ordentlig problem. Jeg har gode karakterer men allikevel føler jeg ikke at jeg får noen ting med meg når jeg leser og tankene flyter i bakgrunnen hele tiden. På ting som har skjedd før gjerne negative ting og på ting som jeg burde gjort annerledes eller noe som andre har sagt eller ved å bebreide meg selv for ting som jeg ikke kan gjøre noe med. Arbeidsoppgaver blir ikke alltid gjort skikkelig, eller de blir glemt. I samtaler med andre føler jeg at jeg ikke fungerer ordentlig, da jeg ofte faller inn i egne tanker i stedet for å delta aktivt. Som et resultat av dette husker jeg dårlig, får med meg lite av det folk sier til meg og ting jeg leser, faller ut av samtaler og er i det hele tatt lite til stede i situasjoner jeg er i. Utad virker jeg nok som en ganske vellykket person, som er i ferd med å fullføre høyskole utdannelse og har fått meg en god jobb men klarer ikke å glede meg over det. Føler jeg ikke fungerer optimalt og at problemene dessuten går ut over andre folk rundt meg. Det ble ganske langt dette her, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe dette fatt og til tider er det noe jeg kan slite ordentlig med. Jeg har nylig flyttet til ett nytt sted og har derfor ikke noen fastlege her. Hva er galt med meg? Og hvordan burde jeg egentlig gå frem?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...