sas Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Jeg har vært til svangerskapskontroll i dag, der det ble konstatert at jeg har for mye fostervann. Jeg er i uke 20 og har sf - mål(magemål) på 25 cm. Dette er unormalt stort. Ved aktivitet (normal gange)blir dt et veldig press i nederste del av magen noe som fører til at jeg blir så svimmel at jeg blir nødt til å sette meg ned. Da blir presset i nedre del borte og jeg føler meg i bra form igjen. Blodtrykket er 108/62, urinen er normal og ellers er det som det "skal" være? Jeg har snakket med 3 ulike leger uten at de kan fortelle meg hva dette kan være. Jeg har tidligere 2 spontanaborter bak meg (før 12 uke)og er derfor ekstra engstelig. Kan du fortelle meg hva dette kan være? Kan det tenkes at fosteret ikke suger fostervann, eller kan det tenkes at jeg produserer for mye. I såfall hvilke konsekvenser vil dette få for svangerskapet? Mvh. sas 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32532-for-mye-fostervann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Er det konstantert at du har for mye fostervann ved en ultralydundersøkelse, eller antar man at det er litt for mye p.g.a. det høye SF-målet? Det er av betydning for hvorvidt man skal spekulere i hva det kan komme av. Man vet at ved enkelte sykdomstilstander produseres vil det oppstå mer fostervann enn normalt. Det er sikkert på sin plass å få alt dette nøye gjennomgått hos spesialist og det er der du også bør få skikkelig informasjon. Jeg synes det blir litt galt om jeg skal spekulere for mye i hva det evt. kan komme av. Kanskje blir du bare unødig engstelig. Man vet imidlertid at man kan produsere fostervann i mengder som er i øvre normalområde uten at noe som helst er galt av den grunn. Det presset du føler, som også gjør deg svimmel, har nok ikke noen sammenheng med at du har mye fostervann. Det er ganske vanlig å være plaget av svimmelhet i svangerskapet, og dette kan ha mange årsaker. Noen har generelt lavt blodtrykk og trenger å passe på å få i seg nok væske, ofte kombinert med å spise noe søtt eller salt. Jeg får et inntrykk av at du får disse svimmelhetsanfallene i forbindelse med at du får kynnere. Har du kjent etter om magen blir helt hard samtidig med at du blir svimmel? Kynnere kan kjennes som et veldig press, og det er ikke uvanlig at man får endel plagsomme kynnere når man har mye fostervann, eller har vokst mye på kort tid. Hvis du kjenner deg igjen i dette med kynnere, synes jeg du skal ta det opp med din lege så man har en viss kontroll over utviklingen av disse. Hvis du har flere opplysninger å komme med og vil ha en videre drøfting, må du bare gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32532-for-mye-fostervann/#findComment-127539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.