Gå til innhold

utslett

Anbefalte innlegg

Gjest jorunn 3 barn

Hei! Jeg er 38 år gml 3-barns mamma. For ca 1 uke siden fikk jeg kløe over hele kroppen fulgt av små røde hevelser på ca 1mm i diam. Kløen og prikkene er over hele kroppen med en overvekt på brystkassen. Vi har hatt mye sykdom i familien den siste tiden med vannkopper, influenza og lungebetennelse. Jeg har imidlertid holdt meg frisk. Den yngste datteren på 1,5 år fikk veldig mange vannkopper, i tillegg har hun svært mange molusker. Jeg har selv hatt vannkopper som liten. Jeg har ikke forandret kosthold eller livsstil i det senere. Jeg antar at denne kløen og utslettet kan skyldes mange ting, men spør likevel om du har noen formening om hva dette utslettet/kløen kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325369-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei Jorunn

Det utslettet du har fått er mest sannsynlig en form for elveblest. Det er helt riktig som du selv er inne på at et slikt utslett kan være forårsaket av mange ting, blant annet ved store belastninger som du har hatt den siste tiden med mye sykdom i familien. Slik elveblest kan også komme sammen med en virusinfeksjon, men da som oftest med andre symptomer på virusinfeksjonen i tillegg til elveblesten.

Typisk for elveblest er et vablete utslett som klør voldsomt. Utslettet har en tendens til å flytte seg rundt på kroppen og å komme og gå. Elveblest som kommer og går over lengre tid, mer enn 6 - 8 uker kaller vi kronisk elveblest. Det er dessverre sjelden vi finner en umiddelbar årsak til slik kronisk elveblest. Som regel forsvinner det av seg selv etter kortere eller lengre tid, men er svært ubehagelig så lenge det står på. Antihistaminer (allergitabletter), gjerne i dobbel dose, kan hjelpe på kløen og holde utslettet nede og anbefales så lenge kløen og utslettet er veldig aktivt. Etter noen dager med dobbel dose bør du prøve om vanlig dose allergimedisin hjelper. Selv om allergimedisiner har effekt på kløen og utslettet betyr det ikke at dette er en allergisk tilstand - så godt som aldri kan det påvises en allergi ved elveblest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325369-utslett/#findComment-2709241
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...