Gå til innhold

Angst eller sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Geir F

Dødsangst, panikkangst eller sykdom? Kort historikk: I mai 08 fikk jeg vondt i ryggen etter å ha matet min sønn. Fikk masasje av samboeren min. Satt meg opp i en stol etter massasjen, som medførte at synet ble uklart, helt til jeg ikke så noe. Reiste meg opp, og da kom synet igjen,samt at pulsen steg kjapt til 150, og mye svetting. Ringte legen som sa jeg var på vei inn i en besvimelse, sikkert pga trigging av nerver. Det samme skjedde i okt 08, da i en forelesning. Men da bøyde jeg meg litt frem, slik at synet ikke forsvant helt, men pulsen steg igjen til ca 150. Gikk til legevakten, der de tok EKG som var normal. Fastlegen mente det var panikkangst. I julen 08 begynte jeg å kjenne prikkninger i venstre hånd, og etterhvert begynte jeg å kjenne prikkninger i brystet, mest på venstre side. Gi igjen til legevakten, der jeg tok en ny EKG, som igjen var normal. Fikk en forferdelig følelse av dødsangst da dette skjedde, noe som har vedvart. Nå etter jul har jeg to ganger vært og tatt arbeids- EKG med ergometersykkel, der begge viste at alt var normalt. Har vært hos nevrolog som påsviste at jeg hadde en nerve i klem i venstre armen, som kunne forklare prikkingen (ulnarisnerve tror jeg). Jeg går til fysioterapaut for en vond rygg. Jeg går til kiropraktor for ryggen og brystsmertene, og ble derfra henvist til en osteopat for behandling av brystsmertene. Osteopaten sier at mye av årsaken til smertene er at hjerteposen har sunket en del, sikkert pga stress, og den trenger å heve seg igjen. Problemet mitt er at jeg fortsatt har smerter i brystet, som gjør meg svært nervøs som hjertefeil. Smertene går fra å være elektriske støt, trykking (føler som noen trykker med en finger fra innsiden), eller at jeg føler at hjertet ikke har stor nok plass, slik at det blir trykk mot midten på ribbebena. Når det siste skjer, kjennes det ut som om brystet blir lam på en måte, selv om jeg har full førlighet, som kan gå fra midten av brystet og over til venstre side. Ingen av smertene er vonde. Har og mye hjerteklapp, dvs at jeg kjenner at hjertet slår, spesielt når jeg er i ro. Har ingen problemer med tungpust når jeg trener. Røyker ikke, og har ikke hjerteproblemer i fam. Er 30 år, mann og ikke overvektig. Spesielt når jeg legger meg, får jeg ofte plutselig en svært ekkel følese av at hjertet plutselig stopper. Det er helt forferdelig. Får ikke sove om natten, og det går utover skolen og familien min. Har aldri hatt det slik før. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men det påvirker hverdagen min i svært stor grad. Det har vedvart siden jul 08. Bør jeg ta 24 timers EKG, siden det kan registrere rytmen over lengre tid? Eller evt. Pykolog? Relevante sykdommer/medisiner: Ingen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325374-angst-eller-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er ikke unormalt å bli veldig redd når man kjenner ubehag i brystet samtidig med at "det svartner". Når man blir engstelig stiger pulsen, man hyperventilerer og får hjertebank. På grunn av hyperventilasjon ( ubevisst dyp og hurtig pust) får man nummenhet; særlig i fingre og rundt munn. Og pulsen øker. Dersom dette pågår en stund vil man føle at synet blir sløret, og man får "nærbesvimelse". Prøv å vær bevisst på pusten din dersom dette skjer igjen. Prøv å puste saktere og ikke så dypt. Pulsen kan roes ved å klemme/massere oppunder underkjeven der du kjenner pulsen.

jeg kan ikke skjønne forklaringen til osteopaten din. Det finnes ikke noen diagnose som heter "nedsunken hjertepose". En eventuell betennelse i hjerteposen; "perikarditt" ville ha syntes på EKG.

Du sier ikke noe om livssituasjon for øvrig. Har du mye stress? Drikker du mye kaffe? Får du i deg nikotin? Får du for lite trening? Hver av disse faktorene kan øke pulsen. Å ha hjertebank, eller følelse av at hjertet hopper over slag er normalt når man ligger ned, eller i enkelte posisjoner. Det er normalt å ha sykdomsangst når man er småbarnsforelsder. Du har mye ansvar, og familien er avhengig av deg. Dersom du ikke selv klarer å roe deg kan du antakelig få hjelp av en psykolog. Dersom nummenhet og synsforstyrrelser kommer uavhengig av puls eller angst, eller du får økende problem med hodepine, kvalme og svimmelhet bør du kontakte fastlegen din for videre utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325374-angst-eller-sykdom/#findComment-2709297
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...