Gjest Amalie Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Er ikke gravid, men begynner å tenke på "neste gang". Har ei jente på 8 måneder. Hun ble smittet av Streptokokk B under fødselen. Det gikk heldigvis godt, hun ble satt på antibiotika pga. fostervann i lungene, og denne tok knekken på bakteriene også (flaks). Infeksjonen ble jo ikke oppdaget med en gang. Men nå er jeg redd for at det skal skje igjen. Ja jeg vet at risikoen "bare" er en til 200, men det skjedde jo denne gang, og da var risikoen en til tusen. Har lest at jeg vil få intravenøst med antibiotika under fødselen (4 timer før). Men hvordan kan man vite når det er 4 timer før? Jeg hadde en rask fødsel sist gang, vannet gikk hjemme, og fødte så 3,5 timer etter det. Hadde kynnere i mange uker i forveien, og merket ikke særlig forskjell før vannet gikk. Neste gang vil det vel gå enda fortere? Jeg har også lest mye om denne bakterien, at den kan medføre alt for tidlig fødsel også. Kommer til å være livredd tror jeg! Men så vil jeg jo ha flere barn også! Legen min sier bare at "jeg ikke må lese så mye". Jeg syns hun bagatelliserer det som skjedde, og hun visste heller ikke om det med antibiotika under fødselen. Hvordan kan jeg stole på at alt kommer til å gå bra? Det er jo bare tilfeldig hvem som er på vakt, er det JEG som må styre hele greia når jeg ringer inn? Sist gang ba jeg dem også om å sjekke om jeg hadde herpes utbrudd. Det gjorde de ikke. Og jeg som hadde gruet meg så forferdelig til å be om det! Ganske flaut å ha herpes syns jeg (fikk det av mannen min, som ikke visste han hadde det - har forresten kun hatt samleie med ham - men det vet jo ikke legene). Hadde hatt utbrudd en uke før fødselen, og vet at det kan være utbrudd i livmorhalsen uten symptomer. Så "glemte" de å sjekke det? Kan jo ikke akkurat mase om det heller vel? Kommer jeg til å bli sykmeldt tidlig? Leste om ei her på DOL som ble det. Hun fikk også kur med antibiotika i uke 25 eller deromkring. Men hun hadde mistet barnet sitt pga. denne bakterien i en slik for tidlig fødsel. Men allikevel, risikoen er jo like stor for meg eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32543-gruer-meg-til-neste-gang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Hvis det skulle vise seg at du har oppvekst av B-streptokokker i vagina ved et evt. neste svangerskap, kan man heldigvis ta forholdsregler som man ikke gjorde under forrige svangerskap. Du må stole på at dette skal gå bra, selv om du helt sikkert har blitt ekstra redd etter den voldsomme opplevelsen. Du må også huske på at det kun er 1-3 per 1000 barn som blir syke selv om ca 50% av barna faktisk blir smittet av mor under svangerskapet. Noen ganger kan det være veldig lurt å fokusere mer på statistikken enn på redselen for at det skal gå galt. Det er mye som kan gå galt i de fleste svangerskap, men det er overhode ikke tilrådelig å tenke for mye på dette. De aller fleste svangerskap ender med et friskt fullbårent barn, og også i ditt tilfelle vil det mest sansynlig være resultatet. Det er imidlertid viktig at du får snakket ut om din redsel, gjerne hos en jordmor som har tid til å lytte til deg. Kanskje kan du får bearbeidet noe av angsten din før du nærmer deg fødsel. Hvis det er sånn at du faktisk kvier deg for å bli gravid p.g.a. av disse tankene, synes jeg også du bør spørre din lege om det går an å få en samtale med en jordmor, kanskje en som er tilknyttet kommunehelsetjenesten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32543-gruer-meg-til-neste-gang/#findComment-127541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.