cemi Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Skal snart til min første samtale til IVF-klinikken,lurer på hvor lang tid etter samtalen det blir prøvd med prøverør? Er det vondt å ta ut egg? Hvor lang tid tar det? Jeg må ta alopam for å klare dette inngrepet? Håpe du kan hjelpe meg,jeg har spurt masse men ingen svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32545-ivf-kvinne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
septus Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Hei ! Jeg er ikke sikker på om det var jordmor du ville ha svar fra, men likevel sender jeg deg et svar på mine erfaringer. Jeg har tatt to forsøk og andre gang klaffet det, jeg er nå 16 uker på vei. Selve samtalen tar ca. en halv times tid. Dette er nok litt opp til deg selv og hvor mye du lurer på. Etter samtalen var min erfaring at det skulle tas endel blodprøver. Dette skjedde ikke samme dag men kanskje en uke eller to etter. Dette er en lang prosess så her gjelder det å være tolmodig. Tiden går veldig sent når man går å venter på noe og i vårt tilfelle hvor vi ønsker oss barn så inderlig, føler vi at tiden av og til står stille. Selve uttaket kan være litt vondt. Dette varierer veldig fra person til person, men det er ikke noe å grue seg til. Snakk med sykesøster og si hvordan du føler det. Jeg tok forsøket på Haukeland og er veldig fornøyd med personalet og oppfølging der. Ventetiden på det enkelte sykhus varierer veldig, så det beste svaret om det får du på det sykehuset hvor du skal behandles. Jeg anbefaler at du bruker forumet for "Ufrivillig barnløse". Dette var til stor hjelp for meg og det er alltid noen der med erfaringer på spørsmål som en lurer på. Lykke til med forsøket iallefall og tvi, tvi. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32545-ivf-kvinne/#findComment-127439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Her tror jeg du vil ha stor glede av å prate med andre kvinner i samme situasjon, f.eks. på forum for ufrivillig barnløse eller gravideforumet. Jordmødre flest har ikke så mye kunnskaper om detaljene i IVF-behandling. Jeg vet imidlertid at det varierer veldig fra sykehus til sykehus på hvor lang ventetid de opererer med før man kommer igang med behandlingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32545-ivf-kvinne/#findComment-127543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wensj Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Hei du! Jeg er nå gravid i uke 28, etter første IVF-forsøk. Hadde tre graviditeter utenfor livmor før det, og nærmer meg 40, så det er større sjanser for å lykkes enn jeg hadde trodd. Så kan du være litt optimist i forkant, i hvert fall! Jeg begynte på hormonkur et visst antall dager etter siste mens, nesespray først og sprøyter etterpå. Er vanligvis redd sprøyter, orker ikke se på når man tar blodprøve, men disse sprøytene satte jeg på meg selv uten problemer. Nålene er syyyltynne, og mageskinnet er ikke særlig følsomt når du drar litt i det og klemmer. Vet ikke om du skal på samme type kur, men det er i hvert fall ikke skummelt. De værste hormonsvingningene var et par dager når jeg begynte med sprøytene, så da bør man helst kunne slappe av med en snill husbond og ikke få besøk. Uttak av egg var ikke vondt, da får du bedøvelse men kan likevel følge med på skjermen. Det tok syv minutter å hente ut 18 egg (jeg fikk så innmari mange)for min del, etterpå lå jeg og slappet av i en time ganske sløv i hodet av morfin (tror jeg). Å sette inn to egg (hadde 13 å velge mellom) to kanskje to minutter, kjente ikke noe i det hele tatt. Eggene settes inn med et rør så tynt som et hårstrå. Jeg gjør det gjerne igjen, det er ikke noe skummelt eller vondt. Det værste er ventetiden etterpå, de første tre månedene. Hos meg har alt gått helt uten problemer bortsett fra mitt svingende gravide humør og litt forstoppelse og muskelstrekk. Men alt er jo verdt det når det går bra, og ens høyeste ønske blir oppfylt! På tross av min alder til og med. Jeg er imidlertid ung for alderen fysisk, for jeg reagerte på hormonene som en mye yngre kvinne, så de vil evnt. gi meg en mildere hormonkur neste gang. Så hvis du er yngre enn meg så er nok ikke det så ille heller. Ønsker deg all mulig lykke, vær optimist, psyken påvirker kroppen, veit du! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32545-ivf-kvinne/#findComment-127799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.