Gå til innhold

Langvarige blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest Hennriette 36år

Jeg er en kvinne på 36 år og har født tre barn, siste svangerskap var for 12 år siden. Da jeg var rundt 30 begynte jeg med p-sprøyte. Før den tid har jeg alltid hatt normal mens. Brukte p-sprøyta i ca to år og var plaget med småblødninger underveis. Etter at jeg sluttet med den har jeg hatt langvarige og sterke blødninger. Jeg blør 4-5 uker i slengen med etpar uker opphold innimellom. Jeg blør så mye at daglige gjøremål blir vanskelig, og må opp flere ganger hver natt for å skifte bind. Jeg er ofte svimmel og slapp og jernlageret mitt var under 5 sist det ble målt. Jerntabletter gir meg konstant diare så der vet jeg ikke hva som hjelper. Var til gynekologisk utredning for etpar år siden, det var en enkel undersøkelse og innvendig ultralyd og alt var normalt. Ble satt på to kurer Primolut for om mulig få normal syklus tilbake. Dette hjalp ikke og nylig oppsøkte jeg legen igjen. Han anbefalte p-sprøyte. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å be om henvisning til gynekolog for skikkelig utredning, men han mente at det var unødvendig. Han undersøkte meg ikke og tok ingen blodprøver. Mente utredningen for etpar år siden var god nok og her var konkluksjonen langvarige og sterke blødninger. Spørsmålet mitt blir da, hva mener du jeg skal gjøre? Jeg har liggende resept på p-sprøyte. Burde jeg kreve ordentlig undersøkelse før jeg eventuellt får den satt? Og hvordan få opp jernlageret? Jeg føler ikke at legen tar meg seriøst nok desverre. Jeg har ikke brukt noen annen for for prevensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325472-langvarige-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyte er ingen god behandling for å regulere dine blødninger. Det kan ta lang tid før den evt stopper blødningene. Jeg synes du skal forlange henvisning til gynekolog. Det holder ikke med en utredning for to år siden. P-pille er ideelt, hvis du er frisk og ikke-røker, det regulerer og reduserer blødningene. Hormonspiral kan også være en mulighet for å redusere blødningene, men det gjør dem ikke regelmessige. Gestagenbehandling som Primolut vil ofte kunne regulere syklus, men her har du dårlig erfaring. Man kan også foreta et inngrep på livmoren med fjerning av slimhinnen så du slipper blødninger, men da kan du ikke bli gravid senere.

Det finnes forskjellige jernpreparater, også til injeksjon. Det kan du snakke med din lege om. Jeg håper at du kan få hjelp

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...