Gjest sldfkalødfkj Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg er en 41 år gammel kvinne som har hatt rosacea i fire år. Jeg har tørre øyne med følelse av fremmedlegeme i dem. Har vært hos øyelege som sier at øynene er tørre (etter å ha testet dem for dette) og at jeg skal bruke kunstig tårevæske, noe jeg også gjør, men synes ikke det gjør noen forskjell. Har "alltid" følt at øynene mine var tørre, men det er først i den siste tiden at det er ubehagelig hver gang jeg blunker med en følelse av sand i dem. Kan dette komme av rosaceaen og i såfall hvilken behandlig kan man gjøre i øynene for rosacea. De første to årene var min rosacea ubehandlet. Så brukte jeg Rozex i 4 mnd. med 6 mnd. opphold, og 10 mnd. og nå en mnd opphold. Så lenge jeg bruker Rozex er jeg fin, men så fort jeg slutter med den kommer rosaceaen tilbake. Er da tetracycliner eller laser neste steg å prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325512-rosacea-og-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Hei ! Forskjellige former for øyeaffeksjon er faktisk så hyppig som hos 30% av dem med rosacea.Det kan være alt fra irritasjon i hårkjertlene på øyelokket til forskjellige typer betennelsestilstander i i bindevevet og i dypre deler av øyet. Mange leger er ikke klar over denne sammenhengen. Vanligvis virker antibiotika litt variabelt på denne formen av sykdomsbildet. Vi forsøker først med tetracylin / lymecyclin, men effekten på øyeaffeksjonen er ikke alltid så god. Jeg synes f ø at du kan bruke kunstig tårevæske i tillegg, dersom den ikke irriterer. Dersom ikke tetracylin virker kan det være aktuelt å forsøke andre bredspktrete anibiotika. For hudens skyld er det greit at du benytter Rosex hele tiden , den er ikke farlig. Mvh Huslegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325512-rosacea-og-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-2712842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.