Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest catcher

Hei,jeg er en kvinne på 33år. Jeg har tre barn. De er syv, tre og snart ett år gamle. Jeg ble gravid alle tre gangene ved hjelp av Pergotime. Jeg har PCO. Jeg var i oktober 2008 til gynegolog pga smerter nederst i maven på venstre side. Smertene kom ca tre måneder etter siste fødsel. Jeg fødte mai 2008.Gynegologen sa at alt så bra ut. Jeg fikk så henvisning til koloskopi pga at smertene ikke gav seg. Jeg var til denne undersøkelsen i november 2008. Legen mente jeg hadde ulcerøs colitt og at dette var årsaken til mine smerter. Jeg fikk Pred_clysma og Mesasal.(Tror jeg det het) Sistnevnte kunne jeg vente med pga amming. Da jeg fikk svar på vevsprøvene legen tok av min tarm stod det at det var noen reaktive forandringer og at det ikke trengte å bety at tarmen var betent, men at den kunne være det. Han skrev også at han håpet jeg var blitt bedre av Pred-clysmaen. Noe jeg ikke syntes jeg ble. Jeg syntes derimot at smertene ble verre, så jeg kuttet ut medisinen etter to uker. Og da roet det seg litt. Smertene kommer og går. De kan være borte i lange perioder,men så øke på. Det er ikke uutholdelig,men litt plagsomt. Nå i de siste ukene synes jeg derimot at smertene har endret noe karakter. Det er akkurat som om de har spedd seg til hele nedre del av magen og er liksom ikke lenger bare sentrert rundt punktet nederst til venstre. Smertene er også på en måte sviende og difuse. Som oftest mest som en fornemmelse.Som en slags mensmurring / svak eggløsningssmerte vil jeg si. Jeg har ikke fått tilbake menstruasjonen. Avføringen er helt normal og regelmessig. Ikke endret vannlatningsmønster. Føler meg ikke spesielt oppblåst, men jeg kan ha en del luft i maven. Som du kanskje har forstått har jeg begynnt å bekymre meg for kreft i eggstokkene, da jeg har lest at bruk av Pergotime kan øke sjansene for å få det. Mitt spørsmål er da: bør jeg undersøkes nærmere? Og isåfall hvor er det lurest å henvende seg først, fastlege, gynegolog, elle mage/tarm spesialist? Håper på snarlig svar. Mvh trebarnsmor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325530-b%C3%B8r-jeg-ta-flere-unders%C3%B8kelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil nesten si ’dessverre gir kreft i eggstokkene sjelden smerter’, for ad ville man oppdage det tidligere. Få kurer (under 10-12) med pergotime øker ikke risiko for eggstokk-kreft. Det er vanskelig å stille diagnose uten å undersøke deg, for jeg synes ikke dine symptomer er typiske verken for underlivs eller tarmsykdom. For å få avklart det med underlivet, kunne du få en gynekolog til å foreta ultralydundersøkelse (jeg ser ikke helt av din beskrivelse når du var til gynekolog, om det var rett etter fødselen?) Du har vært utredet av tarmspesialist, så det har vel liten hensikt å gjenta det. Kan det være en slags forsinket bekkenløsning? Jeg synes du skal snakke med din fastlege på nytt, og er du ikke grundig utredet hos gynekolog, kan det kanskje være aktuelt med ny kontroll der. Jeg håper man finner en forklaring så du slipper å gå og engste deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...