Gjest Gravid 09 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hei Jeg er gravid i 10. uke og sliter med astma. Fikk diagnostisert astma da jeg var 6 år gammel, men har vært veldig lite plaget. Dvs. at jeg har aldri brukt forebyggende medisiner, og har kun rundt 5 anfall i året. Så skjedde det at samtidig som jeg ble gravid, forverret astmaen seg betraktelig. Jeg gikk til legen med en gang og fikk Ventoline Inhalator, 0,1 mg, som jeg har forstått er relativt trygg å bruke. Men ved neste legebesøk, mente legen at jeg burde bruke forebyggende astmamedisin (Symbicort), samtidig som hun fortalte at det kunne føre til misdannelser på fosteret. Så da takket jeg nei. Og nå vil jeg gjerne har en "second opinion". Jeg må ta Ventoline 4 - 6 ganger daglig. Det er verst når jeg legger meg, så jeg må alltid ta før jeg sovner, 1 gang på natten (våkner av at jeg ikke får puste) og på morgenen når jeg våkner. Så blir jeg tungpustet 1 - 3 ganger på dagtid, litt avhengig av aktivitet og sted. Det er selvfølgelig plagsomt, og spesielt det at jeg våkner om natten gjør at jeg føler meg sliten. Men hvis det er bedre for fosteret at jeg bruker Ventoline, har jeg ingen problemer med å fortsette på denne måten. Jeg vil det som er best for barnet mitt! Er det å fortsette på Ventoline, eller bør jeg begynne med Symbicort? Og kan hvilke skader kan egentlig fosteret få? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325540-gravid-med-astam-hvilke-medisiner-er-trygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.