Gå til innhold

NÅR begynne prøve på barn nr 2? :)

Anbefalte innlegg

Gjest trenger litt råd

Hei dere.

Jeg er hjemme i perm med en liten tulle. Herlig tid altså :)

Jeg skal begynne jobbe igjen 1 november. Når jeg da begynner å jobbe, har vi et ønske om at jeg skal være 2-3 mndr på vei (hvis det klaffer og det skal jo litt til).

Jeg er heeeelt nødt til å være i jobb (evt sykmeldt men det er jo ikke noe mål) i 6 mndr for å få utbetalt permisjonspenger etter barnet er født. Jeg lurer nå på: NÅR er det smart å begynne prøve igjen? Vi kan jo ikke begynne for tidlig, for tenk om jeg skulle være 4 mndr på vei når ejeg begynner jobbe - det går jo ikke...

Noen råd? Blir det lurt å prøve seg i september eller august? *grønn*

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke prøvd for tidlig.

Der jeg jobbet da jeg var gravid var det ingen 6 måneders-regel, så vi prøvde ganske fort.

Men så mistet vi denne som skulle kommet etter ca. 6 måneder i jobb. (Det var det raskeste vi kunne få til). Det andre barnet kom derfor ikke før jeg hadde jobbet i et år.

Men jeg må komme med en advarsel: Vårt andre barn ble født 6 uker før termin. Jeg måtte dermed gå ut i permisjon tre uker før planen. Det var litt av et sjokk fordi førstemann ikke kom før 9 dager etter termin. Heldigvis hadde jeg alt av utstyr klart pga. at vi hadde et barn fra før. Den tredje kom vel ca. en uke før termin.

Jeg ville nok ikke prøvd for tidlig.

Der jeg jobbet da jeg var gravid var det ingen 6 måneders-regel, så vi prøvde ganske fort.

Men så mistet vi denne som skulle kommet etter ca. 6 måneder i jobb. (Det var det raskeste vi kunne få til). Det andre barnet kom derfor ikke før jeg hadde jobbet i et år.

Men jeg må komme med en advarsel: Vårt andre barn ble født 6 uker før termin. Jeg måtte dermed gå ut i permisjon tre uker før planen. Det var litt av et sjokk fordi førstemann ikke kom før 9 dager etter termin. Heldigvis hadde jeg alt av utstyr klart pga. at vi hadde et barn fra før. Den tredje kom vel ca. en uke før termin.

Det er ikke arbeidsplassen som har denne regelsen, men NAV. Man må være i jobb 6 av de 10 siste mnd. for å ha rett til permisjonspenger - dette gjelder overalt..

Barselspermisjon gjelder også som jobb når det skal avgjøres om du har krav på foreldrepenger eller ei, så det er ikke krav om at du skal ha vært tilbake i jobb minimum seks måneder før fødselen hvis du var på barselspermisjon i forveien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...