Gjest KJ 32 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hei. Jeg er en mann på 32 år og er til tider plaget av røde og varme ører. Jeg har vel egentlig hatt det slik hele livet, men har syntes dette har vært ekstra plagsomt helt fra jeg var tenåring. De kan blir røde helt uten grunn. Noen ganger begge, andre ganger bare ett av dem, men det varierer hvilket av dem det er. Ellers så blir de knallrøde ved lett berøring og ved kulde eller varme. Ved pinlige situasjoner blir de også veldig lett røde. Som du forhåpenligvis ser er dette et stort problem og kan hemme meg i mange situasjoner i og med at det er så lite forutsigbart når de blir røde. Har prøvd å finne noe som kan kurere dette på nettet ved operasjon, men har ikke funnet noe konkret. Jeg fant noe om "torakoskopisk sympatektomi", men det gjelder vel først og fremst ekstrem svetting og ansiktsrødming. Jeg blir altså rød kun på ørene og ikke i ansiktet. Da må det kanskje opereres/kureres på en annen måte? Dette har uansett ikke bare med sosiale situasjoner å gjøre i og med at det som sagt kan skje helt uten grunn. For meg så virker det som jeg har ekstremt ømfintlige ører som blir røde av sosiale og fysiske faktorer. Fint hvis du vet noen som evt. utfører operasjon på dette. Finnes det noe håp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325573-r%C3%B8de-%C3%B8rer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Plagene du beskriver kan være en form for lokal "rødming", men skyldes nok ofte ganske stor tetthet av overflatiske blodkar på ørene. I så fall kan man gjøre en form for laserbehandling som kan hjelpe ved at antall blodkar reduseres og den overflatiske gjennomstrømningen blir mindreMed den operasjonen du nevner vil risikoen for plagsomme bivirkninger være for stor til et det anbefales for dine plager selv om det kanskje kunne hjelpe litt. Laserbehandling utføres evt av hudlege med såkalt pulset fargelaser og du må regne med flere behandlinger med litt bedring hver gang. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325573-r%C3%B8de-%C3%B8rer/#findComment-2712839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.