Gå til innhold

Må (ny) halsbetennelse alltid behandles?

Anbefalte innlegg

Legekontor stengt på fredager, så spør her hvis noen har erfaring.. datter (10) nylig avsluttet penicillin-kur (Erymax) men igjen syk med halsvondt og feber, sannsynligvis med ny streptokokkinfeksjon. I tillegg nå fokjølet.

(Var nylig på skirenn som kansje kan ha forverret det hele?)

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Ja, hun må ha mer medisin. Blir forferdelig syk om det er streptokokker, stakkars liten, og ikke går de sin vei fort heller. Kontakt legevakt om ikke legekontoret er åpent.

Og som Lillemus sier: fjerning av mandler kan være tingen. Begge mine har fjernet sine, og de har knapt nok vondt i halsen lenger. Det er veldig godt for dem!

Ny kur og fjerning av mandlene. Det eneste som hjalp både meg og jentungen her i alle fall. Vi hadde gjentatte halsbetennelser i månedsvis begge to.

Synes å huske at det var en periode man lett fikk fjernet mandlene,- men nå leste jeg at leger hadde litt strengere krav for tiden: "Ørenesehals-leger er rimelig enige om at tilbakevendende kraftige betennelser i tonsillene inntil 3-4 ganger i året over minst to år, er god grunn for å anbefale operasjon."

3-4 ganger i året over to år,- det er mye...

Ja, hun må ha mer medisin. Blir forferdelig syk om det er streptokokker, stakkars liten, og ikke går de sin vei fort heller. Kontakt legevakt om ikke legekontoret er åpent.

Og som Lillemus sier: fjerning av mandler kan være tingen. Begge mine har fjernet sine, og de har knapt nok vondt i halsen lenger. Det er veldig godt for dem!

Ja, dette er ikke godt for henne ;o( hun ligger her på sofaen og sover, men paracet ser ut til å funke på henne. Hun er svært sjelden syk, men det ser ut til at når hun først blir det, så blir hun det til gangs..

Både jeg og gutten har fjernet mandlene, men vi hadde begge store mandler og 'pusteproblemer' som var årsaken. Hun er som sagt sjelden syk.

Men skal iallefal få det sjekket igjen. Så takk for svar.

Synes å huske at det var en periode man lett fikk fjernet mandlene,- men nå leste jeg at leger hadde litt strengere krav for tiden: "Ørenesehals-leger er rimelig enige om at tilbakevendende kraftige betennelser i tonsillene inntil 3-4 ganger i året over minst to år, er god grunn for å anbefale operasjon."

3-4 ganger i året over to år,- det er mye...

3-4 ganger i året - vi hadde vel det i halvåret tror jeg... :o(

Legen min sa den gangen (5-7 år siden) at de ikke var så strenge på dette med fjerning av mandler lenger, i alle fall ikke på voksne. Jeg har ikke angret ett sekund på at både Lillemor og jeg fikk fjernet mandlene i alle fall!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...