Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 29 år og har brukt p-piller så å si siden jeg var 15 år gammel, med noen pauser. Først begynte jeg å bruke pillene for å få kontroll på syklusen min da denne var veldig uregelmessig. Da jeg var 25 år og hadde en periode uten P-piller, ble jeg gravid og bestemte meg for abort. Siden har jeg brukt P-piller igjen, flere forskjellige, bla Yasmine og Mercillon. Mens jeg gikk på P-piller hadde jeg en utredning pga problemer med fordøyelse og legen min tok en blodprøve. Alt var i orden bortsett fra østradiol nivå. Resultatet: Østradiol-17 beta - 0,05 nmol/L Progesteron 3 nmol/L FSH - 4 U/L LH - 6 U7L. Kommentaren på hormonanalyser var at: Lav østradiol uten LH - eller FSH-økning. Overordnet svikt? Dette var før nesten 3 år siden. Er dette noe jeg burde bekymre meg for eller var det et naturlig resultat pga at jeg brukte P-piller? Har nettopp sluttet å bruke p-piller og ønsker å bli gravid. Er i 14. dag av min første syklus uten P-piller og har hatt småblødninger og humørsvingninger. Er veldig redd for å ikke få vanlig menstruasjon igjen og ikke kunne bli gravid pga aborten jeg tok tidligere og resultatet av hormonalanalysen. Sliter fortsatt psykisk pga aborten og er bekymret for at jeg kunne ha ødelagt muligheten for å bli gravid... Er dette begrunnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325691-redd-for-%C3%A5-ikke-kunne-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Å ta disse hormonprøver under bruk av p-pille er bortkastet, resultatet vil være som hos deg, med tegn på ’overordnet svikt’. P-pillen virker nemlig ved å hemme de overordnede sentre (hypofyse) så de ikke utsender stimulasjon (FSH og LH) til eggstokkene som så igjen stopper produksjon av både østradiol og progesteron. En ukomplisert abort øker ikke risiko for senere graviditet. Så jeg ber deg slappe av og ta det helt med ro. Sjansen for å bli gravid i din alder er ca 20-25% per måned. Så ikek fortvil hvis det ikke lykkes i første måned. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager FØR menstruasjonen.

Lykke til og forsøk å glemme det med aborten. Ca halvparten av alle norske kvinner tar abort en gang i livet, og de får barn!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...