Gå til innhold

Hva har jeg krav på ?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en meget vanskelig situasjon.

Jeg er 25 år og har slitt med anoreksi siden jeg var en liten jente. Det siste året har vært meget, meget tøft for meg da jeg har vært innlagt to ganger og går til intensiv terapi.

Jeg måtte avbryte utdanningen min i september-2000. Da undersøkte jeg om jeg hadde krav på noe penger, men det hadde jeg ikke. For å få rehabilitering måtte man ha vært syk i 52 uker uavbrutt, og sykepenger hadde man bare krav på hvis man hadde jobbet så og så lenge, noe jeg ikke hadde.

Jeg vil nå søke om rehabilteringspenger, for jeg er ennå ikke frisk nok til å jobbe, noe jeg prøvde, men jeg ble sykemeldt etter en måned og sluttet. Vil dette ha noe å si ? Jeg mener jeg prøvde for å se om jeg var klar, men det var jeg ikke, og penger trenger jeg jo for å leve. Nå har jeg gått et år uten noen form for inntekt, er det mulig at det skal være slik ? Jeg faller jo helt ut av systemt !

Men tror du det er mulighet for at jeg nå kan få rehabiliteringspenger ?

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32577-hva-har-jeg-krav-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er rett at du må ha vert syk i minst 52 uker før du kan få rehab.penger. Og har du ikke hatt særlig inntekt får du bare minstebeløpet på kr 51360 pr år.

Hvorvidt du kan ha rett på sykepenger kan jeg ikke vurdere på bakgrunn av det du skriver her, det kan du få trygdekontoret til å gjøre (kommer an på hvor lang tid som er gått), men jeg er redd din tilknytting til arbeidslivet har vert for kort.

for øvrig: Attføringspenger under yrkesrettet attføring har ikke noen bestemmelse om ventetid på 52 uker, og hvis du får det innvilget blir du overført til aetat for vurdering. Dersom det ikke skulle fungere blir saken returnert til TK for vurdering av rehab.penger, og i slike tilfeller er det IKKE noe ventetid på 52 uker ;-)

Det er rett at du må ha vert syk i minst 52 uker før du kan få rehab.penger. Og har du ikke hatt særlig inntekt får du bare minstebeløpet på kr 51360 pr år.

Hvorvidt du kan ha rett på sykepenger kan jeg ikke vurdere på bakgrunn av det du skriver her, det kan du få trygdekontoret til å gjøre (kommer an på hvor lang tid som er gått), men jeg er redd din tilknytting til arbeidslivet har vert for kort.

for øvrig: Attføringspenger under yrkesrettet attføring har ikke noen bestemmelse om ventetid på 52 uker, og hvis du får det innvilget blir du overført til aetat for vurdering. Dersom det ikke skulle fungere blir saken returnert til TK for vurdering av rehab.penger, og i slike tilfeller er det IKKE noe ventetid på 52 uker ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...