Gjest Lissenisse Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Hei Dr. Moen! Jeg lurer på om jeg har endometriose. Bakgrunnshistorie: 30 år, et barn på fem år. Har forsøkt å få et barn til i over tre år. Jeg har alltid hatt noe uregelmessig mens, og ble henvist til gynekolog. Det ble tatt diverse hormon- og stoffskifte prøver, men de var alle fine. Gynekologen tok UL og mente jeg hadde PCO og jeg ble satt på pergotime. Men etter fem kurer var jeg fremdeles ikke gravid. Da ble jeg henvist til HSG, men egglederne var åpne og fine. Så da var det ikke mer å gjøre, mente gynekologen. Jeg kunne stille meg i IVF kø, men det ville jeg ikke. Hun mente at jeg ikke trengte laproskopi siden jeg hadde barn fra før. Men nå har jeg lest masse om endometriose og synes en rekke symptomer passer på meg. Jeg har sterke smerter før og under menstruasjon og blør kraftig, med store blodklumper. Mensen varer i åtte dager. Jeg har av og til smerter under samleie, og det har jeg alltid hatt, bortsett fra første året etter at jeg fikk barn, da var smertene totalt borte og jeg hadde heller ingen smerter ved menstruasjon. Men gradvis har både menssmerter og samleiemserter vendt tilbake. Samleiesmertene kjennes ut som stikkinger langt inne. Jeg har også store problemer med fordøyelsen. Den er veldig treg og jeg spiser store mengder linfrø og fiber for å holde den igang. Den er spesielt treg og avføring er smertefullt rundt menstruasjonstider. Dessuten ble barnet mitt tatt med keisersnitt, og arret etter opersajonen gjør vondt, i takt med menstruasjonen. Burde jeg be om å bli henvist til laproskopi? Tror du jeg har endometriose? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32582-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Jeg synes du skal fortelle om dine symptomer og mistanke (som jeg deler) til en gynekolog som kan vurdere om det skal utføres laparoskopi. Det er et vanlig ledd i utredning. Hvis man finner endometriose kan man forsøke p brenne den bort. Det vil øke sjansen for graviditet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32582-endometriose/#findComment-127826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.