Gjest Malinn Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hei! I sept fikk jeg satt inn hormonspiral i håp om å redusere mine pms-plager. Blir veldig deprimert i ca 14 dg før mens. Etter at jeg fikk tvillinger (1.5 år siden) synes jeg plagene har forverret seg. Kanskje ikke så rart når det blir mindre søvn og mer stress i hverdagen. Etter jeg satt inn hormonspiralen synes jeg det ble merkbart bedre. Også min samboer merket det. Men ved de 2 siste mens har jeg hatt blødninger som vanlig. Og blitt skikkelig depressiv igjen. Var på kontroll hos gynekologen for ei uke siden. Han hadde ingen god forklaring på dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Pms-plagene går virkelig utover livskvaliteten og er redd barna også lider pga mine konstante humørsvingninger. Skjønner ikke hvorfor hormonspiralen har sluttet å virke. Gynekologen ville ikke bytte den ut, for det var jo så bra prevensjon... noe jeg ikke trenger... (prøverørsbarn..) Har lest endel her inne nå og sett mange som har de samme symptomene som meg også har lavt stoffskifte. Bør jeg sjekke det. Eller tror du deppresjon komme av pms? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325823-pms-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hormonspiral er ikke effektiv behandling for PMS, virkningen er usikker. Hvis hormonspiralen stopper eggløsning, kan den virke, men det er ikke hver syklus. Det stemmer med at du har hatt blødning og symptomer. Det er vanskelig å vite når du er premenstruell med hormonspiralen, men skriv ned for hver dag på en skala fra 1-10 (meget dårlig-meget bra) hvordan du har det og se om det er et mønster. Det kan være greit å måle stoffskifte, men skyldes dine symptomer at det er lavt, skulle du merke noe hele tiden, ikke bare premenstruelt. P-pillen Yasmin kan hjelpe i noen tilfeller. Ellers er lykkepillen det mest effektive. Tvillinger er krevende, men slitet verdt. Jeg håper du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325823-pms-plager/#findComment-2714573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.