Gå til innhold

Bortskjemt 18-åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til 3 stykker

Jeg husker en gang du skrev at de som tar skolen alvorlig ikke bør ha jobb utenom videregående.

Hun her får bare 5-ere og 6-ere.

Men de enste pliktene hun har nå for tiden er å hjelpe broren frem til bedre karakterer. Hovedsakelig i matte og naturfag. Det fungerer fint og det hjelper. Og som hun sier har hun tett program med med innleveringer og prøver. Jeg mister nesten pusten når jeg hører planen hennes de neste 2 ukene.

Saken er den at hun får 1600 inn på kontoen sin hver måned. Dette er ikke nok. Hun spør etter mer. Hun er svært sosial og har en stor venneflokk og er på noe som koster penger hele tiden. 18-årsdager og fester i ett sett. Da går det naturligvis penger. Hun klarer å sette av litt til russebil neste år da heldigvis, men ikke alt og da er det vi som må ut med det.

Så skal hun til frisøren. Vi betaler 1800 i måneden for pianospillingen. Hun har de høyeste mobilutgiftene i familien som vi betaler for. ++++

Du sa en gang (til en annen enn meg) at skolelever som tar skolen alvorlig ikke bør ha jobb ved siden av videregående. Jobbe kunne de gjøre senere i livet.

Jeg var enig da du sa det.

På åpent sier de noe helt annet og jeg er enig det også i grunnen (litt forvirret ja)

Hva lærer hun av dette da at alt hun vil nær sagt kommer ramlende i fanget på henne? Bør hun ikke ha en jobb når hun ønsker å leve et slikt liv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325839-bortskjemt-18-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

10

• morsan

8

• Cilien

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Gjest Elextra

Hvem er "du" som du henvender deg til?

Enig i at skoleelever ikke bør jobbe flere dager i uken, men å jobbe litt kan jeg ikke skjønne at behøver å gå utover annet enn ren fritid. De mest skoleflinke jeg har kjent har stort sett jobbet litt ved siden av skolen i 2. og 3. på videregående.

Selv jobbet jeg ogs noe ved siden av skolen siden 9. klasse, nok til å finansiere mitt "ekstra" forbruk (fest og moteklær...), og tror det har gitt meg et sunt forhold til penger.

Gjest Elextra

Enig i at skoleelever ikke bør jobbe flere dager i uken, men å jobbe litt kan jeg ikke skjønne at behøver å gå utover annet enn ren fritid. De mest skoleflinke jeg har kjent har stort sett jobbet litt ved siden av skolen i 2. og 3. på videregående.

Selv jobbet jeg ogs noe ved siden av skolen siden 9. klasse, nok til å finansiere mitt "ekstra" forbruk (fest og moteklær...), og tror det har gitt meg et sunt forhold til penger.

... at du siktet til NHD, og at du neppe var interessert i min kommentar ;)

Gjest Mor til 3 stykker

Det kom ikke frem i overskriften, men jeg henvendte meg til Nhd.

Du kan likevel si din mening her eller vi kan fortsette på åpent.

Annonse

Jeg er lærer på videregående. Etter mitt syn fins det ikke noe fasitssvar på dette, det kommer an på ungdommen det gjelder. For de av elevene mine som stort sett gjør det de skal, så vil jeg si at det å gå på skolen er mer enn nok som "heltidsarbeid" - 6-8 timer hver dag, samt lekser og øving til prøver blir raskt lengre arbeidsdager enn det vi voksne har. Å jobbe ved siden av da ser jeg kan føre til mye stress, og i blant til at de blir helt utbrendte. I en klasse jeg hadde i fjor var mange så overarbeidete at det resulterte i angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Da tenker jeg at eleven bør slippe å arbeide, men selvsagt også selv prøve å begrense forbruket sitt. Ikke alle har foreldre som kan eller vil betale så mye lommepenger.(Dette er ofte elever som krever mye av seg selv og får gode karakterer. )

For de som ikke tar skolen fullt så alvorlig, kan kanskje det å arbeide litt ved siden av være greit. De får prøvd seg i arbeidslivet, kan få god selvtilit av det og lærer seg å arbeide for tingene de vil ha.

Sommerjobber mener jeg selvsagt alle kan ha. Da kan de også spe på med disse pengene resten av året

1600 kroner i uken synes jeg høres veldig mye ut. I min klasse får de fleste fra 500-2000 kroner i måneden, og dett er i et område med mange ressursterke og "rike" foredre.

Gjest Mor til 3 stykker

Jeg er lærer på videregående. Etter mitt syn fins det ikke noe fasitssvar på dette, det kommer an på ungdommen det gjelder. For de av elevene mine som stort sett gjør det de skal, så vil jeg si at det å gå på skolen er mer enn nok som "heltidsarbeid" - 6-8 timer hver dag, samt lekser og øving til prøver blir raskt lengre arbeidsdager enn det vi voksne har. Å jobbe ved siden av da ser jeg kan føre til mye stress, og i blant til at de blir helt utbrendte. I en klasse jeg hadde i fjor var mange så overarbeidete at det resulterte i angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Da tenker jeg at eleven bør slippe å arbeide, men selvsagt også selv prøve å begrense forbruket sitt. Ikke alle har foreldre som kan eller vil betale så mye lommepenger.(Dette er ofte elever som krever mye av seg selv og får gode karakterer. )

For de som ikke tar skolen fullt så alvorlig, kan kanskje det å arbeide litt ved siden av være greit. De får prøvd seg i arbeidslivet, kan få god selvtilit av det og lærer seg å arbeide for tingene de vil ha.

Sommerjobber mener jeg selvsagt alle kan ha. Da kan de også spe på med disse pengene resten av året

1600 kroner i uken synes jeg høres veldig mye ut. I min klasse får de fleste fra 500-2000 kroner i måneden, og dett er i et område med mange ressursterke og "rike" foredre.

Nei, jeg mente i måneden

Gjest liten løve

Hei :-)

Jeg synes dere skal gi henne 2500kr i måneden og si til henne at hun skal dekke alt selv, slik vil hun lære seg å prioritere.

Hun vil uansett ikke få råd til å gå til frisøren hver måned og spille piano til nesten 2000kr i måneden og skravle masse i telefon når hun skal videre på studier som krever mye.

Håret kan man farge hjemme, og det holder vell strengt tatt med klipp hver tredje måned på langt hår og hver andre på kort hår?

Siden hun er veldig flink på skolen kan hun sikkert også regne ut hvilket mobilabbonement som lønner seg for henne? Og når hun må prioritere bruken så ringer hun kanskje litt mindre.

Jeg tenker også at hobbyer som koster 20 000 i året det har man bare ikke råd til å ha når man har blitt voksen...

Lær henne å prioritere og avlær henne med kostbare vaner hun ikke vil komme til å ha økonomi til å klare på mange mange år.

Gjest Mor til 3 stykker

Hei :-)

Jeg synes dere skal gi henne 2500kr i måneden og si til henne at hun skal dekke alt selv, slik vil hun lære seg å prioritere.

Hun vil uansett ikke få råd til å gå til frisøren hver måned og spille piano til nesten 2000kr i måneden og skravle masse i telefon når hun skal videre på studier som krever mye.

Håret kan man farge hjemme, og det holder vell strengt tatt med klipp hver tredje måned på langt hår og hver andre på kort hår?

Siden hun er veldig flink på skolen kan hun sikkert også regne ut hvilket mobilabbonement som lønner seg for henne? Og når hun må prioritere bruken så ringer hun kanskje litt mindre.

Jeg tenker også at hobbyer som koster 20 000 i året det har man bare ikke råd til å ha når man har blitt voksen...

Lær henne å prioritere og avlær henne med kostbare vaner hun ikke vil komme til å ha økonomi til å klare på mange mange år.

Jeg skulle visst sove jeg men:-)

Hun har laaaangt hår og det er vel et halvt år siden hun var til frisøren sist.

Vi har familieabonement og jeg tror ikke vi kan få det billigere. Eller forstår jeg godt hva du mener med resten av det du skriver;-)

Synes det er litt vanskelig å prioritere bort pianoen da men..

Bedre at hun prioriterer bort noe av festinga.

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg sitter nå på sidelinjen og ser at ei ung jente ikke mester det å ut i voksenlivet. Hun har ikke forstått enda at penger ikke bare kommer inn på konto, og at utgiftene kommer hver eneste måte.

Det er vel det viktigste oppi dette, at hun lærer og forstår hvordan økonomien skal gå rundt, både med innsats og tæring etter næring.

Dette kan det godt være at du allerede har lært henne :o) Jeg kom bare på denne saken nå mens jeg leste. Det er veldig trist å se på. Penger jeg gav som skulle hjelpe til utgifter, ble brukt på fest. For foreldre eller besteforeldre kom jo til å ordne opp til slutt allikevel.

Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle med dere altså! Men tanker som kom opp mtp dette å mestre pengebruk.

Skolearbeid er viktig, samtidig som mange mestrer en liten jobb utenom. Hva som er best hos dere vet jeg ikke, men jeg ville nok krev litt mer i hjemmet. Lillesøster (som er her mye) må ofte gjøre konkrete ting her i huset nå når hun er så stor (ungdom) at hun mestrer det. Så kommer det lønn etterpå, som jeg ikke legger meg borti hva brukes til. (innenfor rimelighetens grenser da ;o) )

Som du kanskje husker fra tidligere, har min 18-åring en (relativt liten) jobb ved siden av vgs. Hun går 3. året, er altså snart russ og jobber hver mandag ettermiddag pluss annenhver helg. Når hun jobber helg, er det fredag ettermiddag og store deler av lørdagen. Dagligvarebutikk, så hun er sent hjemme fra ettermiddagsvaktene.

Vi betaler et billig mobilabonnement, det fungerer slik at mye av hennes typiske forbruk er gratis, og så blir det en drøy hundrelapp ekstra som jeg tar.

Hun dekker klær, sminke og frisør selv, vi betaler månedskort og bidrar litt til ferier, siden hun jo ikke er med oss på ferier lenger. Det hender også vi sponser deler av regningen hvis hun f.eks. trenger ny vinterjakke eller gymsko, eller taxi hjem. Jeg har også betalt en liten "startpakke" med russeklær, fordi jeg synes hun har vært veldig fornuftig mht. russetiden. Verken hun eller kjæresten (han går også i 3., de har vært sammen i halvannet år) er med på noen buss som stjeler all fritid / inntekt, hun er ikke interessert i å ofre eksamen eller avgangskarakterer.

Jeg er glad hun ikke jobber mer, men synes det er veldig greit at hun lærer seg å disponere en inntekt og får se hva ting koster. Nå har hun satt av ganske mye penger i det siste på en sparekonto, for å ha til russetiden og sommeren.

Hun tar skolen veldig alvorlig og får svært gode karakterer, så jeg synes ikke det er noen automatisk motsetning mellom jobb og skolesatsing. Hun ville nok uansett ikke brukt hvert våkne minutt til lekser - f.eks. tror jeg mye av jobbtiden lørdag ville vært sovet bort. Dessuten tror jeg man kan ha litt godt av å være "nederst" i arbeidslivet og treffe noen vrange sjefer og sure kunder, mens man er ung og superegoistisk.

Jeg er kanskje litt preget av at jeg selv ikke fikk lov til å jobbe da jeg var ung. Foreldrene mine var lærere og forlangte at jeg skulle være med dem på ferier osv., helt til jeg var ferdig med vgs. Det er svært mange av vennene hennes (som også går på en prestisjetung skole og satser på en god eksamen) som har en deltidsjobb.

Jeg er vel så skeptisk til at mange ungdommer jobber så mye at de venner seg til et kjempehøyt forbruk til bare personlig dilldall. Det kan man ikke fortsette med den dagen man må betale regninger. Denne balansen har vi forsøkt å finne, ved f.eks. å la henne betale alt som har med festing / konserter, klær og parfymerivarer å gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg får summere opp min mening nok en gang:

1. Familiens totale økonomiske situasjon må vurderes først. Jeg mener at alle i en familie må ha det like romslig/stramt forutsatt at de alle utfører sine primæroppgaver.

I det videre forutsetter jeg at familien har råd til dette:

2. Jeg synes at ungdommer som går på vg skal ha skolen som sin primæroppgave. Hvordan de løser dette fremgår av karakterene de får.

3. Jeg synes at organiserte fritidsaktiviteter skal komme som en klar nummer to i prioriteringen. Slike aktiviteter er svært viktige for hvordan det går med dem i voksenlivet. Har en penger til pianotimer, korps, idrett etc, bør en støtte så langt en har råd til det.

4. Sosiale tiltak/festing bør en sette rimelige grenser for. Ønsker ungdommen noe ut over dette, får de skaffe disse pengene selv.

5. Jeg mener det er selvsagt at ungdommene får mat, klær (som pkt 4), husly så lenge de bor hjemme og er under utdannelse.

6. Jeg støtter ideen om et større beløp og eget ansvar for å holde de økonomiske rammene. Jeg synes også at ungdommen må få vite hvor mange timer far/mor må arbeide for å skaffe tilveie disse pengene

7. (utenfor tema) Jeg har stor tro på fulltidsstudier som fullføres til ordinær tid. Har en mulighet for sponsing, bør en gjøre det. Studier er ikke bare utdannelse, det er også dannelse. Det ivaretas best ved fulltidsstudier.

Jeg får summere opp min mening nok en gang:

1. Familiens totale økonomiske situasjon må vurderes først. Jeg mener at alle i en familie må ha det like romslig/stramt forutsatt at de alle utfører sine primæroppgaver.

I det videre forutsetter jeg at familien har råd til dette:

2. Jeg synes at ungdommer som går på vg skal ha skolen som sin primæroppgave. Hvordan de løser dette fremgår av karakterene de får.

3. Jeg synes at organiserte fritidsaktiviteter skal komme som en klar nummer to i prioriteringen. Slike aktiviteter er svært viktige for hvordan det går med dem i voksenlivet. Har en penger til pianotimer, korps, idrett etc, bør en støtte så langt en har råd til det.

4. Sosiale tiltak/festing bør en sette rimelige grenser for. Ønsker ungdommen noe ut over dette, får de skaffe disse pengene selv.

5. Jeg mener det er selvsagt at ungdommene får mat, klær (som pkt 4), husly så lenge de bor hjemme og er under utdannelse.

6. Jeg støtter ideen om et større beløp og eget ansvar for å holde de økonomiske rammene. Jeg synes også at ungdommen må få vite hvor mange timer far/mor må arbeide for å skaffe tilveie disse pengene

7. (utenfor tema) Jeg har stor tro på fulltidsstudier som fullføres til ordinær tid. Har en mulighet for sponsing, bør en gjøre det. Studier er ikke bare utdannelse, det er også dannelse. Det ivaretas best ved fulltidsstudier.

''Slike aktiviteter er svært viktige for hvordan det går med dem i voksenlivet.''

Lurer på om du kan si noe om hvorfor.. det hadde vært fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...