Gå til innhold

Spørre kjæresten om å ta test for kjønnsjukdommar?

Anbefalte innlegg

Gjest kkkllll

Eg har blitt saman med ei jente som har hatt sex tidligare (fleire stykk) noko som eg ikkje har hatt. Eg lurar på. Er det normalt av meg/kan eg med god samvit be henne om å ta ein test for kjønnssjukdommar (også hiv?) Eg har ingen grunn for å mistenke at ho har kjønnssjukdommar unntatt at ho har hatt sex tidlegare. Kan eg be henne om dette utan at ho skal føle seg mistenkeliggjort, utan at eg er uhøflig og stygg? Eventuelt kva heiter ein slik test og kor tar ho den? Er det behov for at eg også tar ein slik test sjølv om at eg aldrig har hatt sex?

Fortsetter under...

Gjest vingla

Det kan du gjøre. Jeg har aldri sex med noen uten bruk av kondom, uten at vedkommende har sjekket seg først. Normenn er en av de dårligste folkeslagene til å beskytte seg. Med en stor fare for å få kjønnssykdommer som klamydia osv. synes jeg ikke det er noe galt å spørre. Men derimot svært positivt at unge tar ansvar for egen og andres helse.

Gro Isachsen, Sexolog

Regelen er at en bør teste seg hver gang en skal skifte partner, særlig om en har hatt ubeskyttet sex, det vil si sex uten kondom.

Skulle ønske alle var like ansvarsbevisste som deg. Da ville det vært dårlige tider for seksuelt overførbare sykdommer. Og slike sykdommer er et problem. Mer enn 23.000 testet positivt på clamydia i løpet av ett år ved siste statistikkframlegging. Mange går rundt med sykdommen og sjekker aldri. Å gå lenge med udiagnostisert clamydia kan føre til sterilitet.

Et skrekkscenario er om HIV skulle slippe løs på samme måte som clamydia herjer i ungdomsgruppa. Selv om aids kan holdes i sjakk ved hjelp av medikamenter, gir det en innskrening i livskvaliteten å få en slik diagnose.

Sjekk om du finner helsestasjon for ungdom i nærheten av der du bor. Du skriver ikke hvor gammel du er men disse ungdomsmottakene er åpne for ungdom under 25. Dessuten kan hun få utført sjekk hos fastlegen sin. Sjekk og evt. behandling for seksuelt overførbare infeksjoner,er gratis dvs. hepatitt, HIV, syfilis, gonore og clamydia . Kjønnsvorter bør også sjekkes.

Det ligger i navnet – seksuelt overførbare sykdommer - i og med at du ikke har hatt sex, behøver ikke du teste deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...