Gjest Harald Hårfagre Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Fra 1989 har jeg vært plaget med anfall av sterke mavesmerter. Fjernet galleblæren i 1990, men smertene fortsatte. Ble sendt til div. undersøkelser og stadig blodprøver. Ved en tilfeldighet i 1999 var jeg til undersøkelse i CT, og hvor de fant blodpropper til Portvena og forsørret lever, og til miltvena, hvor det ble oppdaget at milten var 3 x så stor som den skal være. Det ble tatt blodprøver som ble analysert i Oslo. De fant ut at jeg hadde IbM med sterkt positive liposider?, og at jeg ikke måtte få blodfortynnende. Etter dette har jeg flere ganger hatt sterke mavesmerter, som endte opp med 2 dagers oppkast og diare. Årsaken var en blodpropp som satt i tynntarmen, og hvor det var gått koldbrann. To meter av tynntarmen ble fjernet. Nå er jeg fortsatt plaget og mavesmerter og diare, slik at jeg ikke kan holde på avføringen, og må ha med meg hjelper med bil. Føler meg innesperret, og er plaget av angst, ut fra at jeg fikk beskjed før jeg ble operert at det var kritisk, men hvis jeg ikke ble operert hadde jeg to mnd. igjen å leve. Er i midten av 60 åra og har vært i aktivitet og jobb, fram til jeg fikk "omgangssyke" som personale på ambulansen sa at de ikke hentet folk med omgangssyke. Vekta er nå lik en anorexsiapasient, og jeg legger ikke på meg. Før ble det gitt opium, som stoppet diare, men dette er vel ikke aktuelt idag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Får du oppfølging med dette? Jeg har fjernet endel tykktarm og litt tynntarm og fikk problem i etterkant. Så jeg går til gastromedisiner, og skal snart i gang hos ernæringsfysiolog. Det er diareproblemer og smerter jeg sliter med. Du burde jo absolutt fått hjelp med diaren, kroppen går i kjelleren når du har diare over lengre tid. Kroppen tar ikke opp den næringen du trenger. I tillegg så forringer det livskvaliteten så ekstremt! Jeg bruker imodium for å binde diaren, det hjelper meg, og gastromedisineren sier at det er en av de gode medisinene de har på kronisk diare. Det kan også fåes på blå resept når problemet er vedvarende. Så dersom du ikke går til gastromedisiner så vil jeg anbefale deg å få henvisning dit. Du skal ikke ha det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2715335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harald Hårfagre Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Takker for svar. Jeg har fått beskjed at jeg må leve med diare så lenge jeg lever. Det forringer livskvaliteten kraftig, for jeg kan ikke lenger reise kollektivt å gå i forretninger alene. Har fått Imodium på blå resept, men de hjelper ikke. Mavesmertene er kraftige, og det er dager jeg må på do flere ganger. Da er det akkurat som en åpner en vannkran på fullt. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2715473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Takker for svar. Jeg har fått beskjed at jeg må leve med diare så lenge jeg lever. Det forringer livskvaliteten kraftig, for jeg kan ikke lenger reise kollektivt å gå i forretninger alene. Har fått Imodium på blå resept, men de hjelper ikke. Mavesmertene er kraftige, og det er dager jeg må på do flere ganger. Da er det akkurat som en åpner en vannkran på fullt. Lykke til videre. Hvem sa at du måtte leve med diaren? Har du tatt røntgen og sjekket at ligger slik det skal? At passasjen ikke er for rask, at det ikke er arrvev? Når du tok imodium, hvor mye tok du? Prøvde du behandling med imodium kvelden før og tidlig morgen. Altså før diaren var der? Har du prøvd Vi-Siblin? Det kjøpes på apotek, er romoppfyllende slik at avføringen får mer fast form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2715526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harald Hårfagre Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1237383358' post='4114468] Hvem sa at du måtte leve med diaren? Har du tatt røntgen og sjekket at ligger slik det skal? At passasjen ikke er for rask, at det ikke er arrvev? Når du tok imodium, hvor mye tok du? Prøvde du behandling med imodium kvelden før og tidlig morgen. Altså før diaren var der? Har du prøvd Vi-Siblin? Det kjøpes på apotek, er romoppfyllende slik at avføringen får mer fast form. Takk for interessen. Nei har ikke tatt imodium kveld, men om morgenen. Skal prøve det du foreslår. Pga stoffer i blodet er jeg blitt frarådet å ta noe som ikke er på resept. Smertene gjør jo at jeg må ta Fanag - Forte, og hvor legen uttalte at jeg kunne ta opp til 4 tabletter daglig. Legen mente det kunne stoppe noe av diareen. I tillegg fikk jeg smerteplaster på 25 mg, men leste veiledningen og tok det av meg. Jeg har på følelsen at ikke alt "ligger" som det skal. Må ligge på ryggen om natta, og når jeg våkner av at liggeleie mitt har endret seg til siden, begynner smertene. Har mest lyst til ikke å spise. Føler meg slapp og har ikke ork til noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2715779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Takk for interessen. Nei har ikke tatt imodium kveld, men om morgenen. Skal prøve det du foreslår. Pga stoffer i blodet er jeg blitt frarådet å ta noe som ikke er på resept. Smertene gjør jo at jeg må ta Fanag - Forte, og hvor legen uttalte at jeg kunne ta opp til 4 tabletter daglig. Legen mente det kunne stoppe noe av diareen. I tillegg fikk jeg smerteplaster på 25 mg, men leste veiledningen og tok det av meg. Jeg har på følelsen at ikke alt "ligger" som det skal. Må ligge på ryggen om natta, og når jeg våkner av at liggeleie mitt har endret seg til siden, begynner smertene. Har mest lyst til ikke å spise. Føler meg slapp og har ikke ork til noe. Jeg synes du bør få henvisning til gastromedisiner dersom du ikke har vært der, evnt få ny henvisning. Da kan du utredes, se på aktuelle medisiner. Gastromedisineren har bred erfaring med bruk av bl.a imodium, Vi-Siblin som jeg nevnte, og kan bestille undersøkelser som vil kartlegge hvordan tarmene dine faktisk har det nå. Jeg har hatt svær stor nytte av å gå til en spesialist som kan alt dette. Jeg er ikke 100 % bra, men vi har kommet nærmere løsninger som gjør at jeg kan fungere bedre. Ikke minst hvordan jeg skal beholde maten, kroppen trenger jo næring. Jeg kjenner ikke til den medisinen du nevnte, så der har jeg ikke erfaring. Søk på Vi-Siblin her: http://felleskatalogen.no/ Håper du kan finne løsninger som kan hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2715791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Beklager sent svar. Jeg er ikke kompetent til å vite om det er noe mer som kan gjøres kirurgisk. Men det finnes trolig medisiner som kan hjelpe på plagene dine. Noen av de eldre medisiner mot på angst og depresjon kan også påvirke tarmfunksjonen gunstig. Opium brukes ikke lenger, men det finnes smertestillende medisiner med opiater som hemmer tarmaktiviteten. Dette må diskuteres grundig med fastlegen din, gjerne i samråd med den gastroenterologen som kjenner deg og en psykolog/psykiater som kan hjelpe med den følelsesmessige biten. Du må også få hjelp med ernæring som er tilpasset ditt tarm-problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325907-fjerning-av-tynntarm/#findComment-2720720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.