Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest usikker88

Jeg har akkurat vært hos legen og fått resept på p-piller (Microgynon), har aldri brukt det før. Hun sa at jeg kunne begynne med dem nå (har ikke mensen nå), og men at det ikke ble sikkert før om en uke, så må bruke kondom i mellomtiden. Men i pakningsvedlegget står det at man skal begynne på første dag av mensen, event mellom2. og 5. dag i syklusen.

Kan jeg begynne nå og være sikker om en uke selv om ikke dette står i pakningsvedlegget? Jeg vil ikke ta noen sjanser, så da bruker jeg heller kondom fram til neste mensen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325949-n%C3%A5r-begynne-p%C3%A5-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest usikker88

Ja, enten begynner du uavhengig av når du har mensen, og bruker kondom ei uke framover for å ikke bli gravid, eller så venter du med å ta første pille til første mensdag, og er sikker fra første dag du tar pillen.

Er det det samme hvilket klokkeslett man tar det også, eller kan jeg ta det feks på morgenen en dag og kvelden den neste?

Aliza1365380759

Er det det samme hvilket klokkeslett man tar det også, eller kan jeg ta det feks på morgenen en dag og kvelden den neste?

Du skal helst ta de til ca samme klokkeslett hver dag, f.eks når du står opp eller legger deg eller noe sånt. Om du står opp kl 7 en dag og kl 11 den neste går fint, men det skal ikke gå mer enn 36 timer mellom hver pille. (ideelt sett skal du ta en pille hver 24 time). Det viktigste er at du skaffer deg en rutine på at du tar den hver dag, slik at du oppdager det hvis du har glemt det en dag. Noen jenter har p-pillebrettet ved tannbørsten, på nattbordet eller i pengeboka/a-planen, slik at de "aldri" glemmer å ta p-pillen.

Jeg tror at det med å vente til menstruasjonen er for å være sikker på at du ikke er gravid, så hvis du er sikker på dette er det ingen grunn til å vente.

Jeg bruker også microgynon. Jeg får menstruasjonen sjeldnere enn før, men husker godt sjokket den første gangen det ikke kom blødning i den pillefrie perioden. Jeg var sikker på at jeg var gravid, men var det ikke.

Opp gjennom årene har det også blitt noen avglemte piller, men det har heldigvis gått bra. Det er lurt å ha rutine på når på dagen du tar pillen. Jeg har alltid tatt den om kvelden. Da har jeg det mindre travelt enn om kvelden. Skal man på fest kan det være lurt å ta den før man drar :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...