Gjest Oslo-dame 37 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei,vi har uten hell, forsøkt å få barn i over ett år, og har nettopp fått resultatet av en HSG-prøve av egglederne som konkluderer:"Det foreligger avrundet og litt uregelmessig venstre tubehjørne og kontrastftylning av en meget smal og litt kalibervekslende isthmus del (innsnevring) av venstre tube, og ingen fylning av ampullære delen eller kontrast til fri buhkule. På høyre side foreligger heller ingen kontraspassasje til fri bukhule, men sactosalpinx (sekkfomet utvidelse av egglederen) med markert dilatasjon (utvidelse)av ampullære (sekkformede) delen. Veldefinert spisst tubehjørne på høyre side. R: "Tett venstre tube. Sactosalpinx høyre side. Ingen kontrastpassasje til fri bukhule på noen av sidene." (De "norske" oversettelsene i parentesene er hva vi har funnet i ordbøker og her på doktor Online). Betyr dette at er steril/ikke kan bli gravid? Eller kan det være mulig å åpne opp ved hjelp av operasjon e.l? Hva med prøverørmulighet/insemnasjonsmuligheter? Jeg er 37 år og har en sønn på 16 fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326021-er-jeg-steril/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det ser ut til at egglederne dine er tette, ja. Vet ikke om de kan åpnes, men forutsatt at du produserer gode egg, så kan evt ivf være løsningen for å bli mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326021-er-jeg-steril/#findComment-2716719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Du har tette eggeledere. Tidligere brukte man å prøve å åpne de under operasjon, men det var så lite vellykket at man har gått bort fra det. Derimot skulle dere ha gode muligeheter ved IVF-behandling. Men et lite tips: Hvis undersøkelsen av egglederne foregikk som røntgenundersøkelse med gjennomblåsing med kontrastvæske, så kan det ha ført til en liten åpning i egglederne. Selv ble jeg faktisk gravid på den måten. Men det var svært nervepirrende, for faren var stor for at egget kunne sitte fast i egglederen. Så lettelesen var stor da det hadde gått så lang tid at UL viste at egget satt riktig. Og han er nå en flott gutt på 11 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326021-er-jeg-steril/#findComment-2716772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 ''"Det foreligger avrundet og litt uregelmessig venstre tubehjørne og kontrastftylning av en meget smal og litt kalibervekslende isthmus del (innsnevring) av venstre tube, og ingen fylning av ampullære delen eller kontrast til fri buhkule. På høyre side foreligger heller ingen kontraspassasje til fri bukhule, men sactosalpinx (sekkfomet utvidelse av egglederen) med markert dilatasjon (utvidelse)av ampullære (sekkformede) delen. Veldefinert spisst tubehjørne på høyre side. R: "Tett venstre tube. Sactosalpinx høyre side. Ingen kontrastpassasje til fri bukhule på noen av sidene." '' *Rister på hodet* Du fikk dette, og ingen oppfølgende samtale m lege?? Vitner både om arroganse og dårlige rutiner spør du meg. Selvfølgelig forteller man pasienten resultatet av undersøkelser "på norsk". Selv har jeg en venninne som fikk kreftdiagnose på fredag ettermiddag pr brev... Det så arrogant at jeg faktisk blir sint! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326021-er-jeg-steril/#findComment-2716830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Røntgenundersøkelsen tyder på at du har hatt en egglederbetennelse engang etter du fikk din sønn og som har ødelagt egglederne så de har tettet seg helt. Det betyr at egglederne ikke kan fange opp egget som løsner fra eggstokken så det kan møte sædcellene som svømmer opp gjennom egglederne. Ja, du må anse deg som steril, men det er mulighet likevel. Operasjon gjorde man før, men resultatene var så dårlige at man ikke gjør dette lenger. Inseminasjon er ingen aktuelle mulighet, men prøverørsmetoden er det som er aktuelt for deg. Da suger man ut egget eller eggene som man har fått frem ved hormonkur, befrukter dem med mannen sæd i ’prøverør’ og fører så det befruktede egg inn i livmoren hvor det forhåpentligvis fester seg. Metoden forkortes IVF (in vitro fertilisering). Det er en metode som nesten er mer vellykket enn naturen selv, for man kan få frem flere egg i hver syklus, sette ett eller to befruktede egg tilbake i livmoren og fryse resten ned til senere forsøk, om det første ikke lykkes. Det lykkes hos 25-30% per forsøk. En negativ faktor er din alder, det haster sterkt å få behandling. I offentlig regi settes en grense ved ca 38 år, i privat 40-42 år. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326021-er-jeg-steril/#findComment-2716983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.