Gjest i tvil akkurat nå Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 I slutten av januar fikk vi tak i to marsvin, og fikk kjøpte med en sekk med kraftig høy fra oppdretteren. Mitt eldste barnet på seks ble snufsete på kjøreturen hjem. Neste dag var ho potte tett.. Og holdt seg tett i tillegg til en ekkel bronkittlignende hoste i brystet... Så for et par uker siden begynte vi å tenke på om det kunne være allergi... Og vi snakket litt om det at vi kanskje ikke kunne beholde dyrene hvis det var det... Men vi bestemte oss for å gi det litt tid for å finne det ut litt mer sikkert. Regnet med at det i såfall var snakk om allergi mot høyet, siden vi også har katt og ho ikke reagerer på den... Ogdermed anser jeg det for mest sannsynlig at det er høyet ho i såfall ragerer på og ikke pelsen til dyrene... Deretter begynte jeg å gi ho allergimedisin for å sjekke om det hjalp... og det gjorde det... Ho ble mye bedre med en gang, men tetnet til igjen morgen og kveld... Etter ca ei ukes bruk med allergimedisin var ho imidlertid helt fin... Etter å ha vært helt fin et par dager kuttet jeg så ut allergimedisinen igjen for å se om ho ble verre igjen, for det burde ho vel bli hvis det er allergi...? Nå har ho vært uten allergimedisin i to hele dager, men har ikke gått tett igjen. Var litt gruggen i halsen i morges, men ikke noe mer enn det. Så det trenger ikke har noe med det å gjøre... Og nå er jeg forvirret... Var det tilfeldig at allergimedisinen gjorde ho frisk, eller kan det likevel være allergi?? selv om ho ikke har gått tett igjen... I den perioden ho begynte med allergimedisin gikk vi tom for høyet vi kjøpte av oppdretteren og gikk deretter over til en annen type høy (fra felleskjøpet). Dette er en finere type høy, dvs, ikke så kraftige strå... og kanskje også dermed andre gresstyper. Kan det være at det var noe i det første høyet som ho ikke tålte, men som ikke finnes i det høyet vi har nå? Kan det gå an? Noen som vet? Vi kan ikke beholde dyrene om ho blir dårlig av dem, men jeg vil heller ikke ta fra henne gleden ved å ha dem hvis det ikke er nødvendig... Ognå er jeg i voldsom tvil siden ho ikke reagerte som ventet på medisinavbruddet... Men hvis det kan ha vært noe i det første høyet ho reagerte på men som ikke finnes i det høyet vi har nå kan vi kanskje prøve ei stund til for å se? Eller bør dyrene ut? Noen som har noen gode råd å gi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326025-kan-det-v%C3%A6re-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ja, det kan være allergi. Og det kan være mot både dyrehår og høyet. Selv om hun ikke reagerer på katt, så er det ikke noe i veien for at hun likevel kan reagere på marsvin. I forhold til medisinbruk, så er det ikke nødvendigvis sånn at hun umiddelbart blir dårlig når dere slutter å bruke den. For å sjekke ut hvorvidt det er allergi eller ikke, så tror jeg at jeg ville ha forsøkt en drøy ukes prøveperioder. Først med utskifting av høyet (som er det enkleste følelsesmessig), så med bortlån av marsvinet. Begge deler krever skikkelig reingjøring mellom skiftene, så ikke allergenene blir igjen i huset og påvirker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326025-kan-det-v%C3%A6re-allergi/#findComment-2716749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Ja, det kan være allergi. Og det kan være mot både dyrehår og høyet. Selv om hun ikke reagerer på katt, så er det ikke noe i veien for at hun likevel kan reagere på marsvin. I forhold til medisinbruk, så er det ikke nødvendigvis sånn at hun umiddelbart blir dårlig når dere slutter å bruke den. For å sjekke ut hvorvidt det er allergi eller ikke, så tror jeg at jeg ville ha forsøkt en drøy ukes prøveperioder. Først med utskifting av høyet (som er det enkleste følelsesmessig), så med bortlån av marsvinet. Begge deler krever skikkelig reingjøring mellom skiftene, så ikke allergenene blir igjen i huset og påvirker. takk for svar.. Nå har det gått fire hele dager uten medisin og ho viser fortsatt ikke tegn yil å gå tett igjen... Jeg mistenker nå at det antakelig var en gressort i det først høyet ho ikke tåler som ikke fins i det høyet vi har nå. Jeg skal iallfall sedetan litt til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326025-kan-det-v%C3%A6re-allergi/#findComment-2717772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.