tigerlilje Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 For snart en uke siden fikk jeg svært sterke smerter i underlivet og jeg ble lagt inn på sykehus og operert. Sårene (tre stykker) gror greit, men det ene er veldig ømt ca 2-3 cm rundt selve snittet. Overlegen som opererte meg sa det var en cyste på høyre eggstokken som hadde sprukket, og at det var en del blod i bukhulen og at de hadde skrapet av "restene" på eggstokken. Legen som kom på visitten dagen etter sa det var et gult legeme og at de hadde fjernet en del av eggstokken min og sugd opp en del blod. Jeg var veldig omtåket av smerter og smertestillende under samtalene med legene, og i ettertid dukker naturligvis spørsmålene opp. Fastlegen min har ikke fått tilsendt epikrisen fra sykehuset enda så jeg har ikke fått kopi/lest den. Særlig de forskjellige begrepene forvirrer - snakker de om det samme? Selvfølgelig lurer jeg også på hvor mye av eggstokken som er fjernet og hvordan eggløsningsfunksjonen blir i fremtiden? Hvor stor cysten/gult legeme var før det sprakk og hvor lenge den har vokst/vært del lurer jeg også på. Før dette skjedde merket jeg ingenting unormalt - dette kom som "lyn fra klar himmel". I ettertid husker jeg at det har kjent ut som at noe har presset på tarmen, uten at jeg kan si noe om hvor lenge det har vært slik. Hvordan er muligheten for at dette skjer igjen og vil det for eksempel være mulig å oppdage dette ved den årlige underlivssjekken? Jeg er 34 år, fødte en gutt i 1995, aborterte i 1996 og har hatt hormonspiral i 4,5 år som ble satt inn etter at jeg blødde ut to spiraler og hadde store blødninger med den siste kobberspiralen. Jeg har vært sykemeldt i snart tre måneder på grunn av depresjon, mistrivsel på jobb og at jeg har slitt meg helt ut, og jeg funderer på om dette kan ha påvirket psyken min på noen måte. Det hele var en skremmende opplevelse som nok kommer til å "sitte i" en stund fremover, men jeg har bare godt å si om personalet på sykehuset. Håper du har tid til å gi meg litt informasjon og veiledning! På forhånd takk! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32606-gult-legeme-cyste-p%C3%A5-eggstokken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Etter eggløsning dannes 'det gule legeme' på det sted på eggstokken hvor egget løsnet. Det ar i aktivitet til neste menstruasjon. Det produserer store mengder hormon (progesteron og østrogen) og har en rikelig blodforsyning. Ikke sjelden kommer det en blodansamling på eggstokken, det danner seg en blodcyste (en cyste er et hulrom med væske i). Det normaliserer seg vanligvis i løpet av noen dager opp til to uker når hormonproduskjonen stopper opp og det gule legeme forsvinner. Iblant kan det bli så mye blodtilførsel på så kort tid at eggstokken sprekker, og det gir smerter når blod kommer ut i bukhulen. Jeg vil tro at legen bare har fjernet det gule legeme og blodansamlingen og ikke har fjernet noe særlig av den øvrige eggstokk. Den vil fungere som før. Man kan faktisk klare seg med en meget liten rest av en eggstokk, den vil overta hele hormonproduksjonen, og du har jo også den andre i behold. Det er liten risiko for at det skjer igjen. P-pille kan hindre slikt fordi det ikke kommer eggløsning. Man kan ikke oppdage det ved en rutinesjekk, fordi det er noe som utvikler seg på få dager. Jeg skjønner at du er forskrekket, men det du har opplevet har en naturlig forklaring, det er ikke livsfarlig, blødningen ville sannsynligvis stoppe opp etterhvert, men du ville kunne miste en del blod. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32606-gult-legeme-cyste-p%C3%A5-eggstokken/#findComment-127822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.