Gå til innhold

hvordan endre på økonomien?

Anbefalte innlegg

Gjest mor til gubben også!

Jeg har hovedansvaret over fasteutgifter dvs. betaler husleie, billån, scooterlån, forsikringer, tv-lisens og årsavgift. Grunnen til at jeg tar meg av det er at jeg har høyere inntekt, og at utgiftene står i mitt navn. Uansett så har jeg nesten ingen penger igjen til mitt private bruk når regningene er betalt og særlig ikke noe nu som årsavgiften må betales. Samboeren min mener at det er bra at jeg bruker pengene til fasteutg. for ellers vil jeg sløse bort penger til sko. klær, gardiner etc. Uansett jeg begyner å bli mektig lei av at det er jeg som må slite med økonomien, det er jeg som må ta støten når det dukker opp noe ekstra å betale. Dette sliter på humøret og dermed blir jeg kaldt for surpompa med hormonsvingninger. Dette går ikke lengere, jeg må sette ned foten, men hvordan?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326064-hvordan-endre-p%C3%A5-%C3%B8konomien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Samboeren min mener at det er bra at jeg bruker pengene til fasteutg. for ellers vil jeg sløse bort penger til sko. klær, gardiner etc.''

Hva bruker samboeren din pengene sine på da???

Her må dere sette dere ned og finne en fordelingsnøkkel på utgifter i forhold til inntekt! Selv om ting står i ditt navn er dette ting dere begge to i høyeste grad nyter godt av!

Dersom du tjener 500.000,- og han tjener 300.000,- så kan dere dele faste utgifter sånn at du betaler 5/8 og han 3/8 f.eks. Evt. at dere begge setter av en viss prosentdel av lønna på en felles konto som brukes til disse regningene.

Gjest mor til gubben også!

''Samboeren min mener at det er bra at jeg bruker pengene til fasteutg. for ellers vil jeg sløse bort penger til sko. klær, gardiner etc.''

Hva bruker samboeren din pengene sine på da???

Her må dere sette dere ned og finne en fordelingsnøkkel på utgifter i forhold til inntekt! Selv om ting står i ditt navn er dette ting dere begge to i høyeste grad nyter godt av!

Dersom du tjener 500.000,- og han tjener 300.000,- så kan dere dele faste utgifter sånn at du betaler 5/8 og han 3/8 f.eks. Evt. at dere begge setter av en viss prosentdel av lønna på en felles konto som brukes til disse regningene.

Han ikke faste utgifter; mat, bensin, bildeler osv. Men, disse er også jeg med på å handle inn.. Har jo mine behov som jeg føler at jeg må få tillfredtstille da.

Hans inntekt er like mye din, dersom dere er gift, og da dere gifta dere, ble dere begge økonomisk ansvarlig for familien. Det står i lovs form og er det han har skrevet under på ....

Vi er ikke gift, men han er jo med på å handle inn og betale ikke faste utgifter. Men, han er ikke like flink å spare disse pengene og handler gjerne inn div. fritidtsgreier med restrerende. Hadde jeg fått muligheten å spare peng etter endt husl.. osv. osv hadde jeg gjerne hadt restrerende på min høyrentekonto. Men, men slik er det ikke, må dessverre selge bilen min så jeg har råd til å leve.

Han ikke faste utgifter; mat, bensin, bildeler osv. Men, disse er også jeg med på å handle inn.. Har jo mine behov som jeg føler at jeg må få tillfredtstille da.

Her må du da sette foten ned - du har intet forsørgeransvar overfor ham! Han må være med på å betale husleie som om han skulle bodd for seg selv, han må betale for maten, han bruker også strøm og slike ting.

Annonse

Gjest mor til gubben også.

Dette må jo være et tulleinnlegg? Hvis dere bor sammen så må dere jo dele på de faste utgiftene? Du har da ikke forsørgerplikt overfor mannen din?

Dessverre er dette ikke et tulleinnlegg, slik er realiteten her i gården. Har tatt opp med han om dette men får ikke respons, vet ikke hvordan jeg skal få han til å "vokne opp".

Dessverre er dette ikke et tulleinnlegg, slik er realiteten her i gården. Har tatt opp med han om dette men får ikke respons, vet ikke hvordan jeg skal få han til å "vokne opp".

Opprett en flere regningskontoer som dere begge overfører likt beløp til, eller % vis etter hvor mye dere tjener.

Vi har en for månedlige regniner, herfra overfører vi til konto for mat ukentlig, konto for variable utgifter som ikke er månedlig hvor vi overfører et fast beløp hver måned, vi har også en konto for forbruk, og en konto for kollektiv/bensin.

Han stortrives med hvordan han har det nå. Det er kun ved at du setter foten ned og mener det at det kan ta slutt. så du må ha bestemt deg for konsvekvenser hvis han ikke skjerper seg. Personlig hadde forholdet vært over for min del, hvis jeg måtte leve under sånne forhold.

Ditt liv, ditt ansvar. Lar du deg utnytte, så har du ansvar for det selv.

I aller beste mening.

Klem fra

Han må bidra til å dele på faste utgifter som husleie, strøm. tv-lisens, forsikringer osv.

Du kan gjerne betale alle lånekostnader selv, men da må det være klart at ved et eventuelt samlivsbrudd eller dødsfall har han ingen krav i bolig og bil.

Jeg ville ha satt opp alle felleskostnader og åpnet en regningskonto som disse utgiftene betales fra. Inn til denne kontoen setter dere begge et fast beløp hver måned. Dette beløpet bør være et gjennomsnittsbeløp av utgiftene, slik at det står en rest på kontoen etter måneder med lav utgift, men at dette bygges opp til at beløpet er stort nok til feks februar måned, som vel fortsatt er den verste regningsmåneden.

Jeg hadde en slik regningskonto da jeg møtte min mann. Vi har hatt varierende inntekt, men var veldig nøye på å ikke låne fra denne kontoen om vi hadde lite penger en måned. I juni og desember satte vi inn det samme beløpet som ellers, men fikk høyere lønnsutbetaling, slik at vi hadde mer å rutte med da.

Mat har vi holdt utenfor regnskapet, slik at den som har mest penger kjøper mat. Det er også mulig å dele matutgifter i to og holde spesielle ting som en av dere bruker mye av utenfor (røyk/øl).

Dere må ihvertfall begynne å dele på utgiftene. Det er ikke meningen at han skal bo gratis hos deg, og leve det gode liv. Da kan han heller flytte hjem til mamma!

Hva betaler han da?

Dette ble helt merkelig for meg. Enig med flere andre som sier: Opprett en regningskonto! Overfør fast beløp fra hver av dere - enten likt beløp, eller et beløp som gjør at dere har nogenlunde likt å rutte med etter overføringa.

Det virker jo overhodet ikke som om du er uansvarlig med penger, så hans argument om at du ellers ville ha "sløset" bort pengene på klær, sko og gardiner (!!!!!), er tullete. Og DERSOM du SKULLE sløse dem bort - hva så?`Det er tross alt dine penger!

Du kan ikke godta at han lever som en igle på din økonomi. Er der sammen, får dere søren meg (ja, her modererer jeg meg voldsomt) også ta økonomisk ansvar SAMMEN.

Annonse

Gjest @krøll

Vi har det på samme måten her hos oss, men det er etter mitt forslag. Jeg har høyest lønn og får lønn en gang i mnd og da går vi ut med alle regningene. Han får utbetalt to ganger i måneden, og holder bl.s mat og andre utgifter. Men trenger jeg penger sier jeg bare at jeg trnger penger og han spør hvor mye jeg skal ha. Og det får jeg alltid uansett om det er 300 eller 3000. Men hadde han kommet med slike hentydninger som det din mann kommer med tror jeg jeg hadde slått i bordet og forlangt en annen ordning.

Gjest florentine

Det ser ut som dere er uenige om økonomien og det er ikke bra. Det sliter på dere begge to. Dere må sette dere ned og finne en løsning som begge kan akseptere, og mulig at dere må få en tredjepart til å hjelpe med det.

Familiekontoret kan være en ide.

Gjest svava

Opprett en flere regningskontoer som dere begge overfører likt beløp til, eller % vis etter hvor mye dere tjener.

Vi har en for månedlige regniner, herfra overfører vi til konto for mat ukentlig, konto for variable utgifter som ikke er månedlig hvor vi overfører et fast beløp hver måned, vi har også en konto for forbruk, og en konto for kollektiv/bensin.

Han stortrives med hvordan han har det nå. Det er kun ved at du setter foten ned og mener det at det kan ta slutt. så du må ha bestemt deg for konsvekvenser hvis han ikke skjerper seg. Personlig hadde forholdet vært over for min del, hvis jeg måtte leve under sånne forhold.

Ditt liv, ditt ansvar. Lar du deg utnytte, så har du ansvar for det selv.

I aller beste mening.

Klem fra

Bra innlegg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...