Gå til innhold

Minipille og vektøkning

Anbefalte innlegg

Gjest Cerazettetjukk

Hei, Jeg har gaatt paa minipillen Cerazette i ett aar naa. Tidligere gikk jeg paa Yasmin, og har aldri opplevd bivirkninger. Men fordi jeg har arvet Leiden V-faktor, ville legen min at jeg skulle over paa minipille. Ifoelge pakningsvedlegget er vektøkning en vanlig bivirkning av disse pillene, noe jeg tydelig fikk merke. De foerste 2-3 mnd gikk jeg opp over 5 kg. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange aar, saa for meg betyr disse kiloene en god del. Naa er jeg borte fra samboeren min i to maander, og jeg kunne derfor tenke meg aa ta en pause i pillebruken - dersom det vil ha en effekt. Jeg vil samtidig trene mer (maa sykle langt for aa komme til studiestedet) og spise noe mindre. Mitt spoersmaal er: vil det ha noen effekt aa ta pause med pillebruken i disse mnd, eller vil jeg risikere nok en kraftig oppgang naar jeg starter igjen? Er det andre minipiller du kan anbefale som ikke vil gi samme virkning? Og til slutt - naar man gaar opp i vekt pga pillebruk, er dette pga mer vann i kroppen - slik at disse kg er "vanskeligere" aa bli kvitt enn vanlige +kilo? Haaper du kan svare meg paa disse tre spoersmaalene. Paa forhaand takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326177-minipille-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det ikke noe regel for det med vektøking på hormoner, det er helt individuelt og uforutsigbart. Vektøking kan skyldes både vannoppsamling og øket appetitt. Jeg synes det en god å stoppe med pillen i to måneder og se hva som skjer. Det finnes en annen minipille, Conludag, men det skal tas mer regelmessig, innenfor tre timer og den er mindre sikker. Det er ikke noe i veien for at du kan bruke spiral (både kobber og gestagenspiral), hvis du helt vil unngå hormoner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...