Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lider av ufrivillig barnløshet, og har pcos.

Nå skal jeg til en røntgen av egglederne, hsg-røntgen, og jeg skulle så gjerne ha visst litt mer om denne undersøkelsen og hvordan den foregår!

Gjør det vondt?

Tar den lang tid?

Får man noen plager etterpå?

Takknemlig for svar, jeg har fått så god hjelp her før :-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32625-hva-er-r%C3%B8ntgen-hsg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Beate-76

Hei!

Jeg var inne på Røde Kors i Oslo å tok denne undersøkelsen forrige fredag.

Det er ingenting å grue seg for!!!Gjorde ikke vondt i det hele tatt.

Først utvider de skjeden din litt med et kateter.Deretter blåser de opp en ballong slik at slangen i livmormunnen skal holde seg på plass og ikke falle ut når de sprøyter opp kontrastvæska.

Så spyler de opp kontrastvæske,sakte,du kjenner bare bittelitt mensmurringer,og tar røngtenbilder.

På bildene kan de se om livmoren ser normal ut og om egglederne dine er åpne.

Undersøkelsen tar ca.15 minutter bare.

Hadde litt vondt i magen senere på dagen,og det var visst fordi,hvis egglederne dine er åpne,så kommer kontrastvæska ut i bukhulen,og dette kan gjøre litt vondt.

Ellers ingen plager,blødde ingen ting.

Lykke til!

Klem fra Beate

Hei!

Jeg var inne på Røde Kors i Oslo å tok denne undersøkelsen forrige fredag.

Det er ingenting å grue seg for!!!Gjorde ikke vondt i det hele tatt.

Først utvider de skjeden din litt med et kateter.Deretter blåser de opp en ballong slik at slangen i livmormunnen skal holde seg på plass og ikke falle ut når de sprøyter opp kontrastvæska.

Så spyler de opp kontrastvæske,sakte,du kjenner bare bittelitt mensmurringer,og tar røngtenbilder.

På bildene kan de se om livmoren ser normal ut og om egglederne dine er åpne.

Undersøkelsen tar ca.15 minutter bare.

Hadde litt vondt i magen senere på dagen,og det var visst fordi,hvis egglederne dine er åpne,så kommer kontrastvæska ut i bukhulen,og dette kan gjøre litt vondt.

Ellers ingen plager,blødde ingen ting.

Lykke til!

Klem fra Beate

Tusen takk for fin og nyttig info! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...