Gå til innhold

Omgangssyke - når smittefri?

Anbefalte innlegg

Gjest Diana55
Skrevet

Barnehagen har en regel på 48 timer etter siste utbrudd. Nå har ikke jenta mi spydd på en stund og er kvikk og har fått igjen matlysten,

men nå i natt spydde hun... men jeg lurer på om det bare er pga magen er litt følsom ennå, hun spiste masse banan rett før hun sovnet i sofaen, jeg bar henne i seng, kanskje ble hun sjøsyk da jeg bar henne så hun spydde?

Jeg fikk også diare i dag tidlig, mannen min har heller ikke blitt helt god i magen,

men det går mange mange timer mellom hver gang og jeg har hatt fast avføring innimellom.

Er vi friske igjen eller bør vi ta 48 timer til etter siste diare og oppkast?

Skrevet

Jeg vet at på sykehuset gjelder 48 timers regelen - etter siste oppkast eller diaree.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=18&tekstid=153

står følgende

''Diare, oppkast (omgangssyke)

Dette er sykdom som skyldes en viral infeksjon. En ser at omgangssyke ofte angriper i perioder og er da veldig smittsom og mange barn blir rammet. Symptomer er diare og eller oppkast. Det er viktig for foreldre og observere hydrerings tilstanden, får barnet nok væske (glem mat). Gi væske men ikke melk eller melke produkter: Gi små mengder, men ofte drikke, av og til er det nok å gi skje vis. Største kunstfeil er at man gir for mye væske av gangen. Dersom man gir for mye drikke av gangen, vil det bare føre til oppkast. Gi lite men ofte og øk gradvis. Feks, start med 5-10 ml, vent 10-15 min, gi nye 5-10 ml dersom det har gått bra. Dersom dette tolereres økes mengden til 15-20 ml. Slik bygges væske inntaket gradvis opp. Vi anbefaler eplemost i blandet litt Farris (eventuelt eplemost alene). (Andre alternativer er blåbærsaft, Cocka Cola). Barnet må være kvitt sine symptomer og spise vanlig kost før det kan vende tilbake til barnehagen. Ved diare og eller oppkast i løpet av natten må barna holdes hjemme av hensyn til de andre barna og personell.''

Skrevet

Jeg vet at på sykehuset gjelder 48 timers regelen - etter siste oppkast eller diaree.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=18&tekstid=153

står følgende

''Diare, oppkast (omgangssyke)

Dette er sykdom som skyldes en viral infeksjon. En ser at omgangssyke ofte angriper i perioder og er da veldig smittsom og mange barn blir rammet. Symptomer er diare og eller oppkast. Det er viktig for foreldre og observere hydrerings tilstanden, får barnet nok væske (glem mat). Gi væske men ikke melk eller melke produkter: Gi små mengder, men ofte drikke, av og til er det nok å gi skje vis. Største kunstfeil er at man gir for mye væske av gangen. Dersom man gir for mye drikke av gangen, vil det bare føre til oppkast. Gi lite men ofte og øk gradvis. Feks, start med 5-10 ml, vent 10-15 min, gi nye 5-10 ml dersom det har gått bra. Dersom dette tolereres økes mengden til 15-20 ml. Slik bygges væske inntaket gradvis opp. Vi anbefaler eplemost i blandet litt Farris (eventuelt eplemost alene). (Andre alternativer er blåbærsaft, Cocka Cola). Barnet må være kvitt sine symptomer og spise vanlig kost før det kan vende tilbake til barnehagen. Ved diare og eller oppkast i løpet av natten må barna holdes hjemme av hensyn til de andre barna og personell.''

Ekspertene strides hvis - som vanlig :-)

Dette står på folkehelseinstituttet om Norovirus (veldig vanlig, og veldig smittsomt)

''Ved utbrudd i barnehage

Barn bør holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet. Intensivert håndvask og rengjøring av stellebord og leker.

''

Gjest Diana55
Skrevet

Ekspertene strides hvis - som vanlig :-)

Dette står på folkehelseinstituttet om Norovirus (veldig vanlig, og veldig smittsomt)

''Ved utbrudd i barnehage

Barn bør holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet. Intensivert håndvask og rengjøring av stellebord og leker.

''

Kan man smitte seg selv igjen kort tid etter sykdom?

Bør jeg gå over med sprit og vask på absolutt alt av flater vi kan ha tatt i når vi var syke? Hvis ikke blir vi syke igjen?

Skrevet

Kan man smitte seg selv igjen kort tid etter sykdom?

Bør jeg gå over med sprit og vask på absolutt alt av flater vi kan ha tatt i når vi var syke? Hvis ikke blir vi syke igjen?

Har ikke peiling :-)

Det som er viktigst, er god håndhygiene - og vask gjerne over der man tar oftest - dårhåndtak, tastaturet til PC'en og trappegelendre ol.

Jeg bruker heller sprit enn produkter merket "antibaktriell", da flere og flere bakterier blir motstandsdyktige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...