Gjest BirgittaS Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har fått egglederifeksjon (begge sider). Livmorhals, livmor og begge eggstokker er også rammet. Jeg har hatt spiral i snart ett år, og er i et monogamt, langvarig forhold. Da dette kom som kastet på meg, lurte jeg selvsagt på hva det kunne skyldes. Jeg spurte gynekologen som undersøkte meg om det kunne skyldes spiralen, men det svarte han et klart nei til. I ettertid har jeg lest litt, og ser at infeksjonen nærmest likestilles med klamydia. Andre årsaker jeg finner er gonoré, rester av livmor etter fødsel og inngrep i underlivet. Ingenting av dette gjelder for meg overhodet! Spiral er også nevnt som en årsak, men synes å være sjelden? Hva annet kan det være, når alle de andre årsakene er 100% utelukket? Leser også at 15% blir sterile etter en slik infeksjon. I tillegg får en fjerdedel ny infeksjon, og sjansen for å bli steril øker etter flere infeksjoner. Er dette riktig? Hvilke forholdsregler bør jeg ta i forhold til dette dersom jeg og min kjære ønsker barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326321-akutt-egglederinfeksjon-%C3%A5rsak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ofte vet man ikke hvorfra en infeksjon stammer. Det du har lest om underlivsinfeksjon (PID) er nok mindre aktuelt i dag hvor man systematisk undersøker for klamydia. I dag er gonore nesten ikke forekommende. Hvis du ikke har født barn, ble det kanskje tatt en prøve før du fikk spiralen? Spiralen gir ikke i seg selv infeksjon, men kanskje den forverrer symptomene ved at bakterier lettere føres opp fra skjede og livmorhals og videre til egglederne. Det er riktig av man tidligere antok at 15% ble sterile, men om det gjelder i dag med tidlig diagnose og behandling, er usikkert. Det er også en gammel påstand at risiko øker ved ny infeksjon. Hvordan det forholder sg i dag, vet vi ikke sikkert. At 25% for ny infeksjon er et meget usikkert estimat. Hva du kan gjøre for å unngå ny infeksjon? Holde deg til samme mann og kanskje velge et annet prevensjonsmiddel. P-pille reduserer risiko. Hvis du skulle ha vært så uheldig å ha fått ødelagt egglederne, så vil prøverørsbehandling ofte gi resultat. Men ikke ta sorger på forskudd. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326321-akutt-egglederinfeksjon-%C3%A5rsak/#findComment-2720257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.