Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ArabianStar

Jeg har nå havna i den situasjonen at jeg brente meg skikkelig på tidligere arbeidsgiver og NAV. Derfor får jeg ikke omsorgstrygd, og mest sannsynlig må faren til barnet ta omsorgspermisjon og jeg må jobbe. Ellers vil jeg ikke få en krone fra NAV eller noen..

Har noen erfaringer med hvordan det går? Når er man i balanse igjen etter fødselen? Greier man å jobbe etter seks uker hjemme?(Er det ikke seks uker man er pliktig å være hjemme med ungen?)..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326415-jobbe-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Det kommer vel an på både deg og hvilken jobb du skal ut i. Ei venninne av meg valgte å gå ut i jobb seks uker etter å ha fått første barnet. Det gikk for henne, jeg tror nok jeg også kunne ha klart det - men det ville ikke ha vært en ønskesituasjon. Dessuten er fars permisjonstid over når barnet er knappe 9 mnd, forutsatt perm med 80% lønn, og da blir det jo ei ny utfordring hva som skal skje med barnet.

Håper dere finner ei løsning som gir deg anledning til å hente deg skikkelig inn etter svangerskapet.

Gjest florentine

Før i tiden så måtte man ut etter få uker hjemme. I USA f.eks. er det ca. 6 ukers svangerskapspermisjon og da begynner mødrene å jobbe, og ja de klarer det.

Det er ikke mange steder hvor sosiale ytelser er slik som i Skandinavia. Jeg misunner ikke mødre som må ut i jobb etter 6 uker, men det er mange som gjør det og klarer seg.

Gjest togli

Jeg vet ikke så mye om dette, men vil bare oppfordre deg til å benytte deg av ammefriordningen. Da kan du få fri minst en time hver dag for å amme. Dette gir deg mulighet til f.eks. å begynne på jobb en time senere, eller slutte en time før. Evt kan du dele opp timen og få fri en halvtime to ganger: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=91

Annonse

Gjest togli

Jeg vet ikke så mye om dette, men vil bare oppfordre deg til å benytte deg av ammefriordningen. Da kan du få fri minst en time hver dag for å amme. Dette gir deg mulighet til f.eks. å begynne på jobb en time senere, eller slutte en time før. Evt kan du dele opp timen og få fri en halvtime to ganger: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=91

at siden barnet ditt er så lite, så tror jeg det kan være verdt å be legen om å skrive ut en legeerklæring på at du skal få mer ammefri enn bare en time hver dag. Dette tror jeg faktisk er mulig.

Jeg var student da jeg fikk mitt første barn. Fødte på en palmesøndag og var på plass i klassen første skoledag etter påske.

Hadde med meg pumpe. Og av og til jenta.

Gikk ut med topp karakterer. Hadde til og med eksamen samme dag som pappa ble gravlagt.

Hadde noen få uker hjemme i sommereferien, før jeg begynte å jobbe, siden jeg ikke hadde noen inntektskilde. Gikk fint det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...