Gjest Lotte 29 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei. Jeg er urolig inni meg for at jeg har en slags kreft, og klarer ikke bli kvitt tanken. Det er ikke kreft i familien, men likevel er jeg redd og tenker på dette flere ganger om dagen. Derfor tenker jeg at det er best å bare sjekke meg så jeg slipper å gå å være redd lenger da det ødelegger livskvalitieten min. Jeg er redd jeg enten har svuls på hjernen eller kreft i tarmen. Jeg har ett slags ( nesten konstant) trykk i hodet, det skifter fra og være vondt til bare å være ubehagelig.. frem og tilbake., men det er der nesten hele tiden. Noen ganger er det trykk på et punkt i hode.. noen ganger trykker det i hele hode. PLutselig kan jeg bli svimmel. Jeg fødte en liten jente for 6 uker siden, og er ammende. Har sovet veldig lite på disse siste seks ukene.. så det kan jo godt være jeg bare er sliten.. men jeg syns å huske at dette presset var der før jeg fødte. Jeg har kjempe problem med å konsentrere meg. Hva kan dette være? Er det typisk symptom på kreft? Hvorfor jeg er redd for at jeg kan ha kreft i tarmen er fordi jeg noen ganger får innmari vondt nederst i tarmen. Jeg føler jeg må på do hele tiden.. og når jeg har gått på do føler jeg noen ganger at ikke alt kom ut, føler liksom alltid at det er noe i tarmen. Avføringen er veldig varierende i farge og form. Noen dager føler jeg meg helt forstoppet og går på do en gang om dagen.. noen dager går jeg på do hele tiden ( altså nr 2)... en gang telte jeg 11 ganger... !! Hva er dette for noe? En annen ting er at det lukter utrolig vondt når jeg "promper." Jeg føler det er noe galt med tarmen min. Kan dette være kreft? Har du noe ide på hva annet det kan være? Hvis jeg skulle sjekke meg for kreft,, hvordan gjør jeg det? Hvem skal jeg gå til? Kan jeg ringe Volvat og bestille time for å sjekke dette? Hva slags time skal jeg bestille? Vil ikke gå til fastlegen.. er redd han ikke tar meg seriøst. Håper dette ikke ble forvirrende.. og håper du kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326437-redd-for-kreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det er ganske mange som begynner å bli redde for slike ting når de får barn for første gang. Livet blir med ett så skjørt og man føler at ansvaret for det lille barnet er så utrolig stort... Jeg kan huske jeg hadde lignende bekymringer når jeg fikk eldstejenta for snart 12 år siden. Min morfar og farmor døde av kreft når jeg gikk gravid med henne, så det var nok en medvirkende årsak. Avføringsvanene dine synes jeg er litt spesielle. Det er tydeligvis noe som plager deg der - og det kan være 100 andre ting enn akkurat kreft! Ang. hodet, så kan det være mer psykisk betinget, evt at du er sliten etter fødsel og/eller at hormonene påvirker. Jeg ville ha sjekket meg, ikke minst for å få disse tankene ut av verden. Kanskje du kan ta en tlf til Volvat for å høre om du kan komme uten henvisning? (Jeg er usikker på reglene). Har du Medi3 i nærheten? Der kan man komme og få en grundig sjekk uten å bli henvist av lege. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326437-redd-for-kreft/#findComment-2721418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det høres ut som du kanskje har irritabel tarm. http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=2210 Så siden du er så usikker så bestill deg legetime og si at du har problemer med tarmen og fordøyelsen. Bestill dobbeltime slik at du får tatt opp de andre probleme dine også, nevn at du har flere ting du vil ta opp med legen. Skriv ned på en lapp det du har av symptomer og tanker i stikkordsform, slik at du får frem alt når du er hos legen. Fastlegen er en god plass og starte. Togli skriver veldig kloke ord til deg. Husk også på at tarmen er veldig følsom, så blir du opptatt av dette og redd, dermed kan det utløse diare. Så bestill deg time, slik at du får snakket med noen alt du tenker på. Det er grusomt å gå slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326437-redd-for-kreft/#findComment-2721430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Du har nylig fått ansvar for et lite barn, og hormonene i kroppen din er enda ikke stabile. Det er normalt å ha økt sykdomsangst i den livsfasen du er nå. Det er også helt normal med uregelmessig tarmfunksjon. Uregelmessig tarmfunksjon gir varierende konsistens på avføringen, og periodevis ubehagelig lukt. Du kan gjerne prøve Vi-siblin fiberpulver ( fåes på apotek) iblandet 1 glass Biola-melk morgen og kveld. Det regulerer tarmfunksjonen. Også viktig at du drikker rikelig. Lett hodepine og "fjærnhetsfølelse" er normal de første månedene man ammer. Synes du først skal ta kontakt med fastlegen din. Det hører med en helt vanlig rutinesjekk med blodprøver og nevrologisk undersøkelse før man evt går videre med bilder. Legen din vil sikker ta din sykdomsangst på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326437-redd-for-kreft/#findComment-2722238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.