Gå til innhold

Kan man kreve epidural?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Har en fødsel bak meg som ikke gjør at jeg ser fram til å føde nr to.

Jeg hadde lystgass ved fødselen, men syns ikke det hjalp i det hele tatt.

"Vi kan ikke gi deg epidural, for det kreves en spesiallege, da måtte vi ha visst om det lenge i forveien, noe som og er vanskelig, da han ikke kan komme på vakt sånn uten videre." sa jordmor, da jeg spurte etter epidural.

Saken er den, at jeg nekter å føde igjen, om jeg ikke får noe annet enn lystgass. Jeg fødte sist et stort barn, og brukte lang tid, og minnes alt som en skrekkelig dag.

Kan man kreve epidural neste gang? jeg er så redd at jeg nekter å dra til sykehuset for å føde neste gang om dem ikke kan love epidural!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32648-kan-man-kreve-epidural/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok helt an på hvilke sykehus du skal føde på. Du kan bli LOVET epidural, iallefall ved noen sykehus.

Men det du helt klart burde gjøre er jo å kontakte sykehuset du skal føde på, og be om samtale med jordmor. Du må snakke med henne om din angst og ditt ønske om epidural. Det blir tryggere for deg om fødeavdelingen er "klar over" din angst og ditt ønske om epidural.

Du kan også bli lovet en tidlig epidural, slik at de ikke venter såpass lenge at det plutselig er for sent.

Jeg har selv fødselsangst og har fått innvilget keisersnitt. Men jeg fikk også mange andre "tilbud". Blant annet tidlig epidural og igangsatt fødsel med epidural.

Lykke til!

Hilsen hewa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32648-kan-man-kreve-epidural/#findComment-127738
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

På de allra flesta sjukhus i Norge kan du begära att få epidural. Tyvärr så finns det en del små sjukhus som inte har anestesidoktor på huset. Detta borde du först undersöka ochi så fall "planera" din förlossning på ett sjukhus som det finns resurser för detta. Givetvis går det aldrig att 100% låva dig en epidural om narkosdoktorn skulle stå upptagen på ett hjärtstopp eller om du har öppnat dig till 10cm. Jag tycker absolut att du skall ta upp dina frågor och funderingar med din jordmor/doktor vid inskrivningen av din nästa graviditet. Skriv ned synspunkter och önskemål tillsammans med dem, så tror jag att detta skulle kjännas mycket bättre. Chansen är nu störst att du skall få en epidural vid din nästa förlossning och att du kan se fram emot denna. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32648-kan-man-kreve-epidural/#findComment-127946
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...