Gjest sara77 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hei Jeg er en kvinne på 32år som har noen spørsmål ang. hormoner, hud og hormonbalanse. Jeg har i flere år brukt p-pillen Diane grunnet uren hud og store kviser, og den har hatt veldig god effekt på meg. For 3 år siden trodde jeg dette hudproblemet var over og sluttet med pillen et måneder. Mensen kom ikke tilbake og fikk store, vonde bylleaktige kviser i kjeveområdet. Begynte på ny med Diane og ble kvitt problemet. I januar fikk jeg plutselig Rosacea, diagnostisert av hudelege. Rødmer ikke men har betennelser på kinnene, papler og små”knuter” under huden uten puss som klør og stikker og ikke forsvinner. Har nå benyttet antibiotika i 7 uker uten særlig effekt, men begynt med en hudpleieserie og kremen Finacea som jeg tror jeg har merker litt positiv effekt av. Hos bedriftslegen tok jeg noen hormontester, og de hadde unormale verdier i følge henne. SHBG på 418, og Testosteron på 0,7. (LH på 0,1, FSH på 0,3 og Østradiol på 0,04, men disse er jo syklusavhengige). Jeg var ca 17 dager inn i syklusen da prøvene ble tatt. Hun mente jeg burde undersøkes for cyster hos gynekolog. Dette gjorde jeg i oktober i fjor og da hadde jeg ingen. Aldri hatt dette tidligere. Kan ellers opplyse om at jeg er slank , heller tynn, 1,65m og ca 52kg. Spiser godt og sunt men har relativt høy forbrenning, aktiv og trener 2-3 ganger i uken. Ingen spesiell behåring i ansikt eller mørk stemme. Andre prøver som ble tatt: - TSH: 1,4 - T4: 10 - T3: 3,9 - Anti-TPO: 25 - Så mine spørsmål: - Bør jeg undersøkes noe videre pga den høye SHBG-verdien? I så fall bør jeg gå til gynekolog eller hormonspesialist/gynekolog? Eller er det en normal verdi når jeg benytter Diane? - Kan hormonubalansen ha noe med Rosacea-utbruddet mitt? - Bør jeg slutte med Diane? Vil nødig det da det har hjulpet meg slik når det gjelder kviseproblemet. Men litt engstelig for at jeg kanskje må slutte med det en dag hvis jeg ønsker å bli gravid… - Bør jeg kanskje prøve en annen p-pille? Yasmin kanskje? - Er disse unormale verdiene noe å bekymre seg over? Litt forvirret rundt dette. Håper du kan gi meg svar, evt. diskutere det med en hudlege. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326495-unormale-hormonverdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 De hormonverdier er de helt typiske for en pille som Diane. SHBG øker under bruk av p-pille og mest ved Diane. Den høye verdi av SHBG viser at den nøytraliserer de mannlige hormoner som kan ha uheldig innvirkning på huden. Rosacea har –det jeg vet- ikke sammenhang med hormoner. Man har vært litt forsiktig med langtidsbruk av Diane og vil nok velge Yasmin i stedet i dag. Du har sikkert vært sjekket for tilstanden PCOS hvor det er spesielle forhold ved eggstokkene med mange små cyster og hormonendringer. Det er tilsynelatende ikke påvist hos deg, muligens fordi du holder deg slank. Anti-TPO er antistoff mot skjoldbruskkjertelen, den verdien bør sjekkes, men ditt stoffskifte er normalt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326495-unormale-hormonverdier/#findComment-2722403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.